Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Hur ska mediehusen klara av att möta morgondagens tv-marknad?

Publicerad: 3 November 2017, 08:20

Resumés chefredaktör Johan Såthe, TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Expressen:s chefredaktör Thomas Mattsson och SVT:s programdirektör Jan Helin.

Hur kommer morgondagens tv-marknad egentligen se ut när nya aktörer ger sig in i leken och ritar om kartan? I veckans avsnitt av Resumé Insikt Debatt möts Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, TV4:s programdirektör Viveka Hansson och SVT:s programdirektör Jan Helin för att debattera framtidens tv-marknad.


Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktSVTResumé Insikt DebattThomas MattssonViveka HanssonTV4Jan Helin

I det andra avsnittet av Resumés nysatsning Resumé Insikt Debatt möts tre välkända ansikten från mediesverige, Expressens chefredaktör Thomas Matttsson, SVT:s programdirektör Jan Helin och TV4:s programdirektör Viveka Hansson.

Ämnet för debatt är hur den framtida marknaden för tv och rörlig bild egentligen kommer att se ut. Hur länge kan Expressen TV fortsätta sin offensiva satsning innan den måste bära frukt och vad blir de traditionella kanalernas roll i morgondagens tv-landskap?

– Ekonomiskt skapar en ny aktör som ExpressenTV en krock mellan den gamla och nya tv-världen. Där vill vi vara lika disruptiva som Blocket var på sin marknad en gång i tiden. Vi vill plocka marknadsandelar och då spelar det ingen roll att priserna på annonser minskar, det är ändå nya pengar för Expressen, menar Thomas Mattsson.

Frågor som också diskuteras är hur de tre mediebolagen ska möta konkurrensen från amerikanska streamingjättar som Netflix och HBO, hur mycket ska SVT få rikta in sig på nyhetstexter och hur man står ut på en marknad där alltfler aktörer producerar rörlig bild.

Programledare är Resumés chefredaktör Johan Såthe.

Programmet är inspelat och producerat av Twenty Studios. Se hela programmet här.

Se premiäravsnittet av Resumé Insikt Debatt om hur företag ska använda sig av sociala medier här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.