Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Hybridformat hetast i Cannes

Publicerad: 9 april 2013, 13:45

Det är bråda dagar för TV4s omvärldschef Cathrine Wiernik på MIP i Cannes. Men Resume.se lyckades fånga henne mellan möten för ett snack om formattrenderna.


Ämnen i artikeln:

MiptvTV4

Tv-branschen präglas av trygghet just nu. Bland formaten som säljs på MIP i Cannes ligger en stor tonvikt på utvecklingar och avknoppningar av befintliga format och upplivningar av gamla.  

– Det finns inga jättesnackisar här nere i år, säger Cathrine Wiernik. Det handlar mycket om att ta format med bra trackrecord och flytta över dem till nya ämnen.  

Ett exempel på det är ABCs The Taste som hade premiär i USA i januari.  

– Det man har gjort är att ta konceptet från The Voice och flytta över det till mat, berättar Cathrine Wiernik. I stället för att en röst ska avlyssnas och bedömas handlar det i The Taste om en smak. Juryn har alltså bindel för ögonen och kan alltså inte bry sig om hur rätten ser ut eller hur kocken låter.  

Mat är överhuvudtaget en starkt trend fortfarande. Alla letar efter nästa stora mattävling för sin hemmamarknad. Förutom The Taste har också NBCs Food Fighters fått mycket uppmärksamhet. Amatörkockar ställer upp med sina specialiteter mot superproffskockar, men för att jämna ut oddsen har proffsen fått olika begränsningar.  

Musiktävlingar i olika former är också fortfarande en stor formatmotor.

– The Hit är en låtskrivartävling från Irland som många pratar om här nere, säger Cathrine Wiernik.

Och många format har amatörer och kändiscoacher som tema.  Ett lite otippat tema som Cathrine Wiernik hittat på MIP är shower som tar upp mobbning.

– Det handlar om underhållning med en allvarlig och mänsklig twist, säger hon. Det handlar om att coacher tar sig an mobbade ungdomar, lär dem att sjunga eller dansa och ger dem en möjlighet att revanschera sig genom detta. Det finns ett danskt format där kändisar med erfarenhet av mobbning, får dela med sig av sina erfarenheter och med hjälp av coacher, ska stärka ungdomar. En supersuccé i Danmark.  

Men specifikt för Sverige ser Cathrine Wiernik ett ökat intresse för orginalformat som tas fram av kanaler och produktionsbolag i samarbete. Ett återvändande till tvs rötter helt enkelt.  

– Det märks att vi blir bättre och bättre på att utveckla eget, att bygga format kring starka personligheter och ligga nära det unikt svenska, säger hon. Och det är kul. Men vi kommer inte undan det faktum att de stora, intenationella formaten som vi hittar här i Cannes är väldigt viktiga.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

MiptvTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.