Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

"Ingen optimal tablåtid"

Publicerad: 29 september 2010, 13:26

Teknikföretagen satsar miljontals kronor på TV4-programmet ”Felix stör en ingenjör”. Måndagens premiär, som sändes klockan 22.55, hade 185 000 tittare enligt MMS. – 22.55 är ingen optimal tid, men vi tänker inte dra så stora växlar på en gång utan vi vill se hur går totalt sett innan vi utvärderar, säger Jonas Cohen, presschef på Teknikföretagen.


Ämnen i artikeln:

Felix HerngrenTeknikföretagenTV4

Felix stör en ingenjör. Foto: TV4.

Resume.se har tidigare berättat att paraplyorganisationen Teknikföretagen är med och betalar för ”Felix stör en ingenjör” som går i TV4. Målet är att få fler människor att söka sig till ingenjörsutbildningarna i Sverige. Årligen lägger organisationen 20 miljoner kronor på marknadsföring för branschen. En stor del av den summan har fått till inspelningarna av det nya programmet.

I måndags kväll låg premiären efter Idol. Toppnoteringen hos MMS var 185 000 tittare och ratingen låg på 3,3 % i huvudmålgruppen 15-24 år. Andelen landade på 44 procent – en siffra som Teknikföretagen är nöjda med.

– Jag har fått en liten kurs i hur de olika siffrorna fungerar. Det är lite svårt i dagsläget att säga om vi är nöjda eller inte. Men vi nådde 44 procent i vår primärmålgrupp och det sa fyran är en skitbra siffra, säger Johan Grauers, som är projektledare på informationsavdelning hos Teknikföretagen.

Han medger att organisationen gärna hade sett att programmet hade fått en bättre sändningstid, men att det inte är upp till dem att fatta beslut i frågan.

– Vi hade gärna sett en tidigare placering, men det är svårt för mig att kritisera TV4:s tablå. Det är klart att vi hade önskat en mer primetime-aktig placering, säger Johan Grauers och fortsätter:

–Hur gärna man än vill går det inte att köpa sig in i deras tablå. Det är ett visst mått av risktagande från vår sida.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.