Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Ingen stor lansering av TV4:s streamingtjänst

Publicerad: 5 Februari 2016, 12:37

Casten Almqvist, vd TV4-Gruppen.

Foto: Andreas Almqvist

Stora investeringar i svenskt drama är en av anledningarna till att TV4 ökade 2015. Utmaningen är streamingtjänsten C More – som istället delas upp i flera delar, berättar vd Casten Almqvist.


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistC MoreTV4

TV4 hade ett bra år ekonomiskt. Det handlar om ett ökat fokus på svenska program i prime time och även satsningar på nyheterna och Nyhetsmorgon. TV4-Gruppen har fått ett helt nytt arbetssätt med plattformsoberoende journalistik.

– Just i idén om plattformsoberoende har kraftigt ökat det linjära tittandet. Kraften har gjort att vi har dragit ifrån de kommersiella konkurrenterna, säger vd Casten Almqvist.

– Vi hade egentligen sett både 2015 och 2016 som omställningsår. Det goda resultatet var inget vi hade lyckats förutspå. Det handlar om två års förberedelser, där bland annat nedläggning av de lokala nyheterna ingick som en del i att kraftsamla resurserna till andra helt nödvändiga områden, som nationella nyheter, svenskt innehåll och teknikinvesteringar.

Inför 2015 valde TV4 att göra en prishöjning i linjär tv på cirka 10-20 procent för annonsörerna.

– Det var tydligt att vi hade ett glapp mellan den linjära delen och digitalt mellan utbud och efterfrågan. Vi ville vårda den linjära affären och ta betalt för de som ingått i flera år och samtidigt bredda målgruppen. Vi ville ta betalt för tittarna som faktiskt finns där och som annonsörer och mediebyråer tidigare fått på köpet. Allt i syfte att på lång sikt förstärka den delen av affären. Jag är glad att vi trots det ökade intäkterna redan under 2015.

TV4 har under 2015 investerat kraftigt i teknik och svensk drama. Det blev totalt sju nya dramaserier under året.

– Programinnehåll och teknik har fått öka, annat har dragit ner. Vi har i hög fart tagit ikapp teknikskulden vi har i TV4. Under 2016 ökar programbudgeten, vilket hänger ihop med sommarens EM-mästerskap i fotboll.

Ett frågetecken för TV4 har varit deras planerade streamingtjänst C More – en tjänst som skulle bli ”ett Viaplay för Bonnier”. C More har brutits ned från fem varumärken till nuvarande C More och TV4 Play. Planen är att användarna sömlöst ska kunna förflytta sig mellan de två tjänsterna, som delar samma plattform.

Tjänsten var tänkt att komma under 2015, men ska inte lanseras så storslaget som tänkt. Enligt uppgift till Resumé ska det ha varit skakigt med teknikleverantören Ericsson. I höstas valde dessutom TV4-Gruppens vice vd och ansvarige för tjänsten, Cecilia Beck Friis, att sluta.

– Man lär sig hela tiden. Vi har bytt strategi vad gäller C More. Istället för att gå och vänta och jobba med en stor lansering – oavsett när den kommer – så har vi brutit ner den i flera legobitar. Vissa delar är redan i drift, andra kommer. Ett exempel är C Mores mobilapp som fått ny design och snart kommer TV4 Play få en ansiktslyftning. Vi kommer göra små löpande uppdateringar.

Varför blev det pannkaka av lanseringen?
– Av flera skäl. Vi tyckte inte att det fungerade och bytte därför ledning för projektet när Cecilia slutade.

Är det inte ett problem att era konkurrenter ryckt ifrån?
– Vi lider av en teknisk skuld. Därför investerar vi så kraftigt för att komma ifatt. Med det här året i ryggen har vi haft en tillväxt på abonnenter både i C More och TV4 Play så vi arbetat parallellt. Lägger man ihop de två så är vi hack i häl med vår främsta konkurrent Viaplay.

För att komma ikapp har Bonnier Broadcasting anställt en teknikchef, nämligen Henri Caddeo, som börjar i april, och jobbar med teknikutvecklingen inom hela affärsområdet Broadcasting.

– Hans approach för teknikutveckling är att han tycker det är bättre att istället för stor lansering släppa bit för bit. Han ska bidra till att tekniken ska få flytta in i samma finrum som program och annonsförsäljning.

När Casten Almqvist började på TV4 var personalomsättningen endast en procent. Nu är den uppe i 25 procent. Ett tecken på digitaliseringen.

– Det låter högt, men det är en dramatisk transformation vi går igenom. Flera medarbetare har checkat ut och in kommer nya med ny kompetens som krävs, säger Casten Almqvist.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

Casten AlmqvistC MoreTV4

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.