Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

"Inget komplicerat beslut"

Publicerad: 28 Augusti 2010, 06:57

– Jag konstaterar att Sverigedemokraternas reklamfilm både är hets mot folkgrupp och bryter mot demokratiprincipen. Så det var inget särskilt komplicerat beslut som ansvarig utgivare. Det hävdar Jan Scherman, vd för TV4-gruppen.


Ämnen i artikeln:

Val 2010Jan SchermanSverigedemokraternaTV4

Jan Scherman, vd för TV4: Foto: Hanna Teleman.

För Jan Scherman rådde aldrig någon tvekan om Sverigedemokraternas reklamfilm skulle sändas eller ej:

–Alla partier har valt att acceptera de regler och principer som vi har satt upp. Nu kan jag konstatera att ett parti brutit mot detta i form av Sverigedemokraterna, säger Jan Scherman.

Kort efter TV4:s beslut att stoppa reklamfilmen uppstod genast diskussioner på nätet om det inte vore bättre att köra reklamfilmen så att svenska folket verkligen får se vad partiet står för. Men sådana diskussioner vill inte Jan Scherman ge sig in i:

– Alla typer av diskussioner som innehåller taktiska överväganden ska inte kopplas till journalistik eller publicering av reklamfilm. Vi måste publicera utefter de lagar och regler som gäller, säger Jan Scherman.

Så det var med andra ord inget komplicerat beslut?
– Nej, men självklart har vi ändå varit noga med att vända och vrida på frågan.

I reklamfilmen förekommer en massa kvinnor med burka. Men ingen specifik folkgrupp. Kan det verkligen ses som hets mot folkgrupp då?

– Jag har all respekt för att det kan finnas jurister som kan komma till andra slutsatser, men som ansvarig utgivare är det upp till mig att fatta ett självständigt beslut. Demokratiprincipen står i Radio- och tv-lagen och det var heller inga tveksamheter, säger Jan Scherman.

Har ni även fått reaktioner från annonsörer som varit rädda för att hamna i samma annonsblock som Sverigedemokraterna?
–  Det är återigen den typ av taktiska överväganden som vi inte ska ägna oss åt. Man kan konstatera hela Sverige tapetseras med politiska åsikter i en valrörelse och då finns inget rimligt skäl att sådana inte ska få figurera i tv. Vi har utarbetat ett system för att sända politisk reklam i TV4, säger Jan Scherman.

Han poängterar att TV4-gruppens utvärdering av EU-parlamentsvalet visat på positiva erfarenheter med ökat politiskt engagemang bland unga väljargrupper och att man får invänta utvärderingen från de politiska reklamfilmerna i TV4.

Jan Scherman uppger att han inte kände till vilken byrå som står bakom reklamfilmen:

– Man måste inte veta som vem sitter i redigeringsrummet. Jag bedömer ju som sagt filmen, säger han.

Då vi hade uppgifter om att ni skulle stoppa filmen och Sverigedemokraterna kommenterade detta förde partiet ett hypotetiskt resonemang kring hur man i så fall skulle agera. Man sade att ni i så fall har åsamkat dem skada och att man skulle stämma er. Hur ser du på det?
– Sverigedemokraterna är fria att tycka och tänka vad man vill i frågan. Leder detta till ett rättsligt efterspel får vi återkomma kring hur vi ser på frågan, säger Jan Scherman.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.