TV
”Internet och TV går i armkrok i Cannes”
Publicerad: 6 april 2016, 11:10
Just nu pågår mässan MIP TV i Cannes.
Foto: Y. COATSALIOU / 360 MEDIAS.
För några år sedan försökte de nya aktörerna distansiera sig från tv-husen. Men pendeln har svängt. Samarbete är den nya melodin, skriver Robert Svensson på Lennox PR.
Dimman ligger över strandpromenaden i Cannes, vilket ger lyxyachterna med namn som "Naughty By Nature" eller "Honey Badger III" en än mer surrealistisk inramning än de redan hade. Här fattas beslut som avgör framtidens globala TV-succéer. Mycket står på spel och nerver är på helspänn. Dag fem av TV-mässan MIP TV är över oss, och de sena kvällarna på hyrda strandbarer, mottagningar eller på Hotel Martinez uteservering börjar synas på delegater och talare.
En av de stora trenderna här är samspelet mellan digitala plattformar och traditionell TV-distribution. För några år sedan kunde man se hur aktörer som valt att satsa på influencers och Youtube-stjärnor, försökte distansera sig från traditionella TV-hus. Det var viktigt att de stod för något annat. Nu har pendeln slagit tillbaka och tonläget i dag är ett av samarbete.
Framgångsexemplen finns i samverkan mellan olika plattformar. Och det gäller båda TV-branschens viktigaste grenar: jakten på talanger såväl som jakten på format. Att Gina Dirawi gick från egna humorvideos på nätet och vidare, via en webbserie på SVT Play, till att bli en av Sveriges mest profilerade programledare är en känd historia som kommit att utgöra ett internationellt framgångsrecept.
LÄS MER: "I Cannes vänder tv-branschen blickarna mot norr"
Det intressanta, som bland annat Viacoms internationella försäljningsdirektör, Caroline Beaton, underströk i ett panelsamtal är att det gäller att hitta talanger som har potential att växa och utvecklas i TV och inte bara stirra sig blinda på hur många prenumeranter deras Youtube-kanaler har.
På formatsidan är formatsuccén "Lip Sync Battle" en av snackisarna här. Läppsynklingsduellerna började som ett inslag i Jimmy Fallons Tonight Show. Genomslaget i TV skapade förutsättningar för en viral succé och Lip Sync Battle-inslagen fick snabb spridning i digitala kanaler och breddade målgruppen.
För ett år sedan sände den amerikanska Spike TV det första avsnittet av den första säsongen av det fristående formatet Lip Sync Battles. Det blev tittarrekord direkt. Idag har formatet fått internationell spridning. Och även om Lip Sync Battles är ett av de hetaste tävlingsformaten här nere, så är det långt ifrån det enda framgångsrika nya TV-formatet som utvecklats i ett växelspel mellan olika distributionsplattformar.
Robert Svensson
Projektledare Reklamkraft / VD Lennox PR