Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

”Jag är förbrukad”

Publicerad: 2 december 2008, 08:36

Tittarsuccén för Färjan i Kanal 5 har vänt upp och ner på tillvaron för bartendern Håkan Hallin. – Jag är helt slut och tror inte att jag orkar vara med om det blir en säsong två, säger han till Resume.se.


Håkan Hallin är den stora tittarfavoriten i Färjan. Populariteten har gjort att han är helt slutkörd. Foto: Kanal 5.

Realityserien Färjan, som skildrar livet ombord på Viking Line-båten Cinderella, är en stor framgång för Kanal 5 – 3,2 miljoner svenskar har sett ett avsnitt eller fler.

Även Viking Line jublar – rederiet har fått ett uppsving i antalet bokningar och intresset för personalen som syns i rutan är stort.

Många väljer att åka med Cinderella för att få se huvudpersonerna i realityserien. Bartendern Håkan Hallin är en av de största favoriterna. Passagerarna trängs som packade sillar för att få beställa drinkar av honom.

– Den här serien har påverkat mig otroligt mycket i jobbet. Jag har fått extremt mycket att göra i min bar. Även när det är lugna dagar är det kö. Efter tio dagar på båten är jag helt slut, säger Håkan Hallin till Resume.se och fortsätter:

– Men generellt sett är det kul för Kanal 5, Viking Line och produktionsbolaget Stockholm-Köpenhamn att det blivit en sån succé. Jag trodde inte att det skulle gå så bra.

Han gick av sitt skift i går och är utpumpad när Resume.se når honom på måndagsmorgonen.

Det kan bli en fortsättning av serien och Viking Line har frågat Håkan Hallin om han vill vara med ytterligare en säsong.

– De frågade om jag är intresserad av att köra en ”tvåa”, men jag tror inte jag orkar. Sedan vet man inte hur länge det är ett sådant här stort tryck. Jag var med i TV3:s Baren för åtta år sedan och uppmärksamheten la sig efter ett tag. Och om man får vila upp sig lite så kanske man ser annorlunda på det. Men just nu är jag helt slut, förbrukad.

Märker du av kändisskapet även utanför båten?

– Jag är så social på båten så jag orkar inte vara ute så mycket när jag är ledig. Jag går till kiosken, affären och tar en fylla – sen är jag klar.

Har du fått förbättrade villkor efter succén? Någon löneförhöjning, bonus eller liknande?

– Nej, det har jag inte. Det var frivilligt att vara med. Men det klart – det vore kul att få någon julklapp.

Har du fått några erbjudanden från konkurrerande rederier?

– Nej inte direkt, det har jag inte fått.

Är du nöjd med villkoren på Viking Line?

– Ja, jag tycker att jag har det ganska bra. Jag fick fast anställning för ett år sedan och trivs.

Gjorde du rätt som deltog i serien?

– Ja, det som jag har gjort är kanonbra, jag ångrar ingenting. Det har varit jätteroligt.

I kväll sänds premiärsäsongens sista avsnitt av Färjan. Håkan Hallin har blivit så pass populär att han ska vara med i Kanal 5:s lekprogram för kändisar – Wipeout. Han ska även vara med i ett julprogram i TV4.

– Det blir kul att åka ner till Argentina där Wipeout spelas in. Sedan ska jag ha semester en månad.

Inom en snar framtid avgör Kanal 5 om det blir en fortsättning av Färjan.

– Beslutet tas en bit in i december, säger presschefen Dan Panas.

Tittarfakta/Färjan

Över 3,2 miljoner svenska individer (cirka  36% av befolkningen) har sett minst ett avsnitt av Färjan (den ackumulerade  totaltittarsiffran landar på cirka 5,5 miljoner tittare).

Snittittarsiffran ligger på 545 000 tittare,  snittandelen ligger på 26,5% och  snittrating i 15-44 är 8,0.

Kvinnor 20-29 år den grupp som är mest  överrepresenterad, följd av män 25-34 år.

Könsfördelningen hos tittarna är: 54 procent kvinnor, 46 procent  män.

Färjan är den mest  framgångsrika lokalproducerade dokumentärserien i Kanal 5 någonsin och  den näst mest sedda lokalproducerade programserien i kanalen  någonsin - den slås bara av  "Vem kan slå Filip & Fredrik" som också  har sänts i höst.

Källa: Kanal 5 och MMS.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.