Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

"Jag är lättad och glad"

Publicerad: 4 juni 2009, 13:49

40-50 extra miljoner nästa år. Och en proposition som spelar SVT i händerna på de flesta punkter. Det är kanske inte så konstigt att SVT:s vd Eva Hamilton i dag känner sig både ”lättad och glad.”


Eva Hamilton är vd på SVT. Foto: Erik Esbjörnsson

Resume.se kunde redan i går avslöja innehållet i public service-propositionen som innebär att public service-bolagen får ett extra tillskott på 70 miljoner nästa år.  
För SVT:s vd Eva Hamilton är det ett välkommet tillskott. För några veckor sedan larmade hon om nya besparingar om inte bolaget tillfördes nya medel.

Vad är viktigast innehållet i propositionen?
–En sak är viktigare än allt annat: det breda och långsiktig politiska stödet för licensfinansierad public service. De tvära kast som vi tidigare kunde oroa oss för, är inte längre aktuella. Det vittnar också om ett förtroende för public service, som det ser ut idag.

Vad ska du göra med de runt 40-45 miljoner kronor i extra pengar som ni får under nästa år?
–Jag tänker förstärka dramabudgeten något, som är näst nyheterna våra dyraste produktioner. Det betyder också att de sparkrav vi har på dramat kan lindras något. Jag hoppas också på någon ytterligare kultursatsning.

Men 40-45 miljoner räcker väl inte särskilt långt, det motsvarar väl bara en större dramasatsning?
–Nej, det ligger lite mindre, runt 3 miljoner i timmen.

Kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth skriver själv att hon anser att pengarna ska gå till kultursatsningar. Vad tycker du om att ministern själv öronmärker?
 – Rent principiellt är det förstås aldrig bra om man skickar med pekpinnar eller öronmärkningar. Men i här faller råkar det sammanfalla med mina egna önskemål.

Regeln om att 55 procent av all programproduktion ska ligga utanför Stockholm blir kvar. Vad tycker du om det?
–Den bekymrar mig ganska lite eftersom som vår produktionsandel som ligger utanför Stockholm redan nu är större än 55 procent. Men jag tycker ändå att det är ganska trubbigt mål, inte minst för att det inte uppfyller syftet: att spegla hela landet. Vi skulle ju till exempel kunna lägga all produktion i Göteborg, och klara kravet.

Senaste dagarna har varit en del diskussion om hur ni säljer ut era sponsrade event, bland annat har TV4:s vd Jan Scherman reagerat?
– Det handlar om relativt små pengar eftersom vi redan tidigare varit så begränsade. I bortfall handlar det om runt 20 miljoner kronor, på tidigare 40 mkr. Det är en mycket liten summa i Jan Schermans värld.
–Det här beslutet försvårar mest på en redan tuff marknad. Vi erbjuder en sponsring först och främst för att det ger oss en chans att komma till förhandlingsbordet. Det andra skälet handlar om ge de små sporterna, som till exempel bandy och skidskytte, en chans att rekrytera sponsorer.

Vilka kräver sponsorskap för att ni ska släppas fram till förhandlingsbordet?
–Alla stora sportagenturer, som Sportfive, som kräver exponering i tv. Riksdagen har ju också en avsikt med det här förslaget: att vi inte ska plocka pengar från till exempel drama eller nyheter.

Men om det nu är så lite pengar det handlar om så borde det ju inte vara påverka den delen heller?
–Nej, men det är en del som krymper. Därför är jag glad för att man håller det fönstret öppet.  Vi märker också – i de flesta stora mätningar – att tittarna också helst vill se stora sportevenemang i SVT. Anledningen är att de inte vill ha reklamavbrott.

Du låter ganska nöjd med den här propositionen. Är den en seger för SVT:s lobbyverksamhet?
–Jag ser det inte som en lobbyseger. Det finns ju en politisk samsyn.

Du har tidigare uttryckt missnöje med uppräkningen av licensavgiften. Den kritiken kvarstår, antar jag?
–Ja, den är blygsam. Långsiktigt tvingas vi – år efter år – skära i resurserna. När vi inte kan rationalisera längre tvingas vi gräva i programbudgeten.

Även de kommersiella kanalerna står inför stora problem med en genomusel marknad. För dem är en uppräkning på ett par procent just nu ett lyxproblem?
–De har å andra sidan gjort rekordvinster de senaste åren och haft stadiga vinster ännu längre tillbaka. TV4 har ju bara berörts marginellt av konjunkturen, medan TV3 och Kanal5 är lite mer drabbade, men efter flera goda år.
–Det ligger också en motsägelse i deras sätta att se på vår verksamhet. Oavsett om det är hög- eller lågkonjunktur för dem så förväntar de sig att vi till exempel ska fortsätta producera kostsamma kulturprogram medan de kan göra andra prioriteringar.

Hur känns det annars att vara vd för Sveriges Television just nu, ni har genomfört både stora nedskärningar och stuvat om i kanalprofilerna kraftigt det senaste året.
–Vi har genomfört en rad viktiga åtgärder som i dag är på plats. Vi har en tydlig kanalstruktur, som gör det enklare för publiken. Vi har sänkt kostnadsnivåerna med 250 miljoner kronor och 450 tjänster. Vi har kunnat pricka av kostnadsställe för kostnadsställe. Det är verkliga kostnadsminskningar
– Vi har i dag också fått en proposition som garanterar ett fortsatt brett public service. Jag känner mig faktiskt både lättad och ganska glad.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.