Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

”Jag har aldrig varit med om något liknande”

Publicerad: 15 Januari 2015, 11:31

Allt fler väljer att konsumera rörlig bild online.

Foto: Colourbox.

Linjär-tv tappade stort under 2014. Yngre- och medelålders personer tittar mindre på tablålagd tv än tidigare. Resumé har pratat med två mediebyråchefer om deras syn på utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryMTGMediacomMMSTV4Bizkit Wisely

De senaste åren har tv:s räckvidd sakta med säkert naggats i kanten. Men under förra året skedde en dramatisk förändring. Trots stora händelser som Vinter-OS och Fotbolls-VM minskade den dagliga tittartiden med över 10 minuter i de viktigaste målgrupperna, enligt MMS årsrapport.

Även räckvidden sjönk, vilket i klartext betyder att färre bänkar sig framför tv:n en vanlig dag.  
– Jag har jobbat med tv i 25 år, varav 20 på Mediacom. Jag har aldrig varit med om något liknande, eller ens hört talas om något liknande, säger Patrick Wallin, tv-chef. Alla har blivit tagna på sängen. Jag kommer ihåg 1999 när alla pratade digitalt, och undrade vad jag skulle göra om två år när tv inte finns längre. Ryktet om tv:s frånfälle har varit överdrivet ett tag, men nu har de tekniska plattformarna kommit i kapp och konsumenterna har helt nya möjligheter.

– För annonsörerna är tv fortfarande en stark mediekanal  och kommer finnas länge till men effektmässigt blir det en mycket stor skillnad mot tidigare, när man vill driva snabb och kostnadseffektiv kännedom.

I fjol var det inte bara bland unga som minskningen skedde, utan också bland medelålders tittare.
– De unga flyttar först vilket inte är så konstigt. Tappet kommer att breddas. Rensat från OS och Fotbolls-VM 2014, som bygger PUT-nivån ganska bra, kommer vi att fortsätta att tappa även år 2015, men kanske inte lika stort, säger Patrick Wallin.  

Johnnie Åkerström som är broadcastchef på Bizkit Wisely framhåller att tv fortfarande är ett starkt räckviddsmedium. Men trendbrottet under 2014 var tydligt.  
– Snitt-tv-tittaren blir äldre. Vi tappar också räckvidd. Det är färre antal unika som tittar på tv dagligen. Tv-kampanjerna blir svårare att köpa upp med samma räckvidd. Det krävs en större trp-insats år 2015 än år 2013, säger han.

För att nå önskad räckvidd krävs det därför seriösa satsningar i kompletterande kanaler som tidigare har haft svårare att attrahera investeringar.
– Du får fortfarande en gigantisk räckvidd jämfört med tv-kanalernas playsändningar och webb-tv. Men vi måste börja titta på effektivare sätt att nå räckvidden som vi tappar genom kompletterande media som Youtube och playtjänster. Tidigare har de haft svårt att berättiga sin existens i en plan för att köpa räckvidd, men nu kommer de att öka, säger Johnnie Åkerström.

Hur tycker du att kanalerna hanterade den minskade tittningen?
– 2014 var inget bra år. Vi fick tillbaka pengar från kanalerna vid varje släpp. Antingen överskattade de sin inventory eller underskattade annonsörernas efterfrågan. Man hade hoppats på större satsningarna i tablåerna. De måste anpassa dem med innehåll som fungerar linjärt.

Även Patrick Wallin efterfrågar en mer genomtänkt strategi för vad som visas i tablå-tv.
– Rensat för OS så har TV4 klarat sig bra, framför allt storfyran. Det har mycket att göra med vilken programmering man har. Är man tung på serier och inköp och mindre på egen produktion som tittarna inte måste titta på i tablån, utan kan titta på på Netflix eller via nedladdning, gör de det. Som tv-kanal måste man först och främst tänka över programmeringen om man vill driva affären linjärt.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.