Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

”Jag låg och skakade i hela kroppen”

Publicerad: 9 mars 2012, 21:41

Thomas Hall.

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX.

Finalen i Melodifestivalen skjuts av i kväll. För Resume.se berättar projektledaren Thomas Hall om förväntningarna, attackerna mot Ranelid och livet efter schlagercirkusen.


Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenThomas Hall

Han har jobbat med TV ända sedan 1989 och var bland annat med om att dra igång Kunskaps-tv.

Thomas Hall arbetade som fristående mediekonsult 2002 och fick då frågan om han ville projektleda Melodifestivalen.  Han gjorde detta i tre år innan han blev programchef för TV8, men sedan var det återigen dags att leda Melodifestivalen:

– Jag kände ett vakum och att det var dags för mig att gå tillbaka. Det här är ett av världens tre roligaste tv-jobb.

Vilka är de andra två?
– Fotbolls-VM och det tredje vet jag inte än, utan det letar jag fortfarande efter.

Nytt för årets Melodifestival är att schlagerkungen Christer Björkman har utsetts till innehållsproducent. Thomas Hall är mäkta imponerad över hans insatser:

– Han har bra struktur och strategier i sitt huvud. Han är som värsta management-konsulten. Han skulle inte gilla att jag sätter en sådan etikett på honom, men det gör jag i alla fall, säger han.

Uppdrag Granskning hade nyligen ett program där man tittade på Christer Björkmans makt över Melodifestivalen.  Det framgick bland annat att han själv har valt ut 15 av de 32 låtar som får tävla.

Hur ser du på Uppdrag Gransknings program?
– Han har en utsatt position och i och med Melodifestivalens genomslag får vem som helst som har ett sådant jobb räkna med detta, säger Thomas Hall.

Var det du som kläckte idén om att ha massa deltävlingar?
– Nej, Svante Stockselius presenterade idén för ett antal tv-chefer som var tillräckligt modiga för att säga ja.

Författaren Björn Ranelid har fått mycket kritik i media för sitt uppträdande i Melodifestivalen. Hur ser du på det?

– Melodifestivalen som projekt gillar uppmärksamhet, men när det gäller just Björn Ranelid kanske det hela gick överstyr. Folk tyckte ju att man hade frisedel att trampa på honom, säger Thomas Hall.

Han menar att detta är att ett tecken på att Sverige fortfarande har lågt i tak när det gäller vilka friheter man egentligen får ta sig som artist:

– Man hamnar lätt i twitter-pöbelns blickfång, men det är inte så bra för Sveriges artistiska och konstnärliga utveckling, säger Thomas Hall.

Ni fick ju en del kritik förra året kring att sketcherna var för långa och inte särskilt roliga. Hur ser du på kritiken?
– Det stämmer att artistporträtten retade upp svenska folket en del, men det var också många som tyckte att det var roligt. Men det är nog inte 50/50-uppdelning när det gäller Peter Stormares sketcher, säger Thomas Hall.

Han menar att Melodifestivalen har dragit sina lärdomar av detta, vilket syns redan i årets program. Här ligger fokus på att fånga uppmärksamheten hos en stor och närvarande publik:

– Vår måttstock är att arenorna hela tiden måste koka.

Ni har också fått en del synpunkter på att era tre programledare inte alltid är närvarande. Helena Bergström har exempelvis varitborta mycket. Hur ser du på det?
– Jo, men begåvade människor har mycket att göra och vitycker ändå att vi har tillfört en del genom att erbjuda olika konstellation avprogramledare, säger Thomas Hall.

Han är exempelvis mäkta imponerad över sångerskan Sarah Dawn Finers insatser vid Andra Chansen.

– PA-systemet gick ned ett tag. Men hon klarade det hela galant, säger ThomasHall.

Gina Dirawi var ganska ny för den svenska publiken och öppnadesitt programledarskap med att säga att svenska folket kommer att lära sig att gilla henne? Det kan ju låta lite kaxigt?
– Jo, men jag tror inte att det var menat att vara kaxigt, utan hon sa det med kärlek och värme, säger Thomas Hall.

Vari tror du att Melodifestivalens storhet ligger?
– Melodifestivalen är en härlig symbios mellan programmet, sociala medier och traditionella medier som korsbefruktar varandra,säger Thomas Hall.

Vilka idéer har du tillfört när det gäller Melodifestivalen?
– Jag har framförallt jobbat med struktur och planering.

Så du är också lite av en managementkonsult à la ChristerBjörkman med andra ord?
– Ja, det får man väl påstå.

Varför plockar ni inte in McKinsey eller liknande om det nu är så viktigt med management-konsulter?
– Haha, jag tror inte att det skulle bli så mycket pengar kvar till dekor eller artister om vi gjorde det.

Vad sticker ut i finalen?
– Som traditionen bjuder öppnar programmet med ett stort introduktionsnummer, men sedan ökar spänningen ju längre in man kommer in i finalen.

Vad får inte inträffa?
– Mycket måste klaffa, men vi slipper ligga sömnlösa om nätterna i och med att vi har gjort det här ett antal år. Men det är klart att det är bra om solstormen lägger sig och tekniken fungerar som den ska, säger ThomasHall.

Vad uppstår för känsla när allt är över?
– Förra året låg jag bara och skakade i hela kroppen på morgonen och kände: "aldrig mer". En timme senare satt jag på bussen och skrev upp saker som vi kan göra bättre till nästa år, säger Thomas Hall.

Så det är inget säsongsarbete med andra ord?
– Nej, det är så många bollar att rulla och städer och arenor ska utses. Så det är jobb året runt, säger Thomas Hall.

Det var ett tag sedan Sverige vann i Eurovision?
– Jo, men det är 42 länder som deltar och då borde viha en 21:a-placering som snitt, men om vi anser oss vara bättre än ettgenomsnittligt land ska vi förvänta oss mer. Men vi har vunnit flera gånger ochvid den senaste omröstningen var vi ju nära.

Han framhåller också en krönika i brittiska tidningen TheGuardian där slutsatsen handlar om att det kanske finns en bra tanke med Sveriges sätt att jobba med Melodifestivalen där man involverar låtskrivare och annat istället för att bara utse en låt och en artist som man gör i England:

– Det är kul att svenska Melodifestivalen kan inspirera andra länder, säger Thomas Hall.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

MelodifestivalenThomas Hall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.