Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 31 januari 2012, 15:09
Samhalls marknadsdirektör Mats Eliasson tycker att det känns lite märkligt att den egna personalen inte kände igen honom då han deltog i TV4-programmet Chefen Undercover.
Foto: Pressbild.
Samhalls marknadsdirektör Mats Eliasson höll ett inspirationstal inför arbetet med kronprinsessan Victorias bröllop. Han deltog kort därefter i TV4:s nya serie Chefen Undercover, men samma medarbetare kände inte igen honom: – Jag var övertygad om att jag var ett känt ansikte. Så det kändes lite märkligt, säger han.
Mats Eliasson har jobbat tio år inom Samhall, varav senaste fyra åren som marknadsdirektör.
Men trots att han sitter med i företagsledningen och har tillbringat ett helt decennium på Samhall kände inte hans egna medarbetare igenom honom när han deltog i Chefen Undercover.
Mats Eliasson tror att en bidragande orsak är att medarbetarna hela tiden följde tv-teamet med blicken:
– Det är lite som att träffa polisen. Det är något du ska bli rädd för och då tappar du uppmärksamhet från annat, säger han.
Då Samhall fick frågan om att delta i TV4:s nya serie var han först tveksam till om programidén skulle gå att genomföra. Inte minst med tanke på att upplägget bygger på ett överraskningsmoment, det vill säga chefen avslöjar sig först i slutet.
En annan speciell sak var att han bara blev inslängd i en bil på Valhallavägen, utan att veta vart han skulle eller vem eller vilka han skulle få jobba med.
– Jag reste runt med tv-teamet över hela Sverige. Jag kan väl säga så här. Jag bodde på några hotell som jag aldrig tänker bo på igen, säger Mats Eliasson.
Det visade sig ockå att han hade hållit ett inspirationstal för en av dem han skulle jobba med. Detta skedde inför att Drottninggatan skulle städas i samband med kronprinsessan Victorias bröllop:
– Jag trodde att allt skulle gå åt pepparn. Men det blir annorlunda då man odlar skägg och tar av sig kostymen, säger Mats Eliasson.
Hur ser du egentligen på att personalen inte ens kände igen dig. Det kan ju tolkas som ett underbetyg till dina insatser?
– Det är klart att man funderar och att det känns lite märkligt, säger Mats Elisson.
Han bekräftar också TV4:s uppgifter om att företagen inte får betala en krona för att medverka i Chefen Undercover:
– Det var snarare åt andra hållet. För oss var det ingen självklarhet att delta då programidén går ut på att hitta massa konstigheter, säger Mats Eliasson.
Han berättar också att han fick vidta en rad åtgärder för att inte bli upptäckt.
Mats Eliasson plockade exempelvis bort sitt kort från Samhalls hemsida och raderade massa Google-träffar på sitt namn.
Han kan ändå köpa att han inte blev igenkänd med tanke på att Samhall är ett företag med 20 000 anställda.
Mats Eliasson skulle aldrig vilja vara utan erfarenheten från programmet:
– Saker och ting ser annorlunda ut underifrån än ovanifrån. En viktig sak jag lärde mig är alla har ett behov av att bli sedda. Jag är numera noga med att hälsa i receptionen och säga hej till städarna, säger Mats Eliasson.
En annan lustig erfarenhet var att han efter sin tid på Samhall fick veta att endast en i hela gruppen trodde att han skulle klara av att jobba på Samhall– upplägget går ut på att teamet låtsas spela in en dokumentär om en som gör praktik på företaget:
– Då är jag ändå marknadsdirektör på Samhall, säger Mats Eliasson.
Karl-Johan Byttner