Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

"Jag var helt säker på att han kände sig helfräsch"

Publicerad: 15 februari 2011, 06:16

Peter Forsbergs dystra besked i går kväll skakade om hockeyvärlden. Viasat Sport tvingas nu styra om sina sändningar - igen. - Jag var helt säker på att han kände sig helfräsch. Insiderapporterna från Modo var också mycket positiva, säger Per Tellander, chef för Viasat Sport.


Peter Forsberg. Foto: Scanpix.

Viasat Sport var heltaggat inför Foppas comeback i NHL föra veckan. Bolaget styrde om tablån för att kunna vissa så många matcher som möjligt med det svenska hockeygeniet.

Men i går kom de omskakande beskedet att Foppa tvingas sluta efter bara två matcher med Colorado i comebackförsöket. Kroppen höll helt enkelt inte. Han tvingas avsluta den guldkantade karriären.

- Riktigt tråkigt för alla som älskar ishockey och vi tillhör givetvis den skaran. Sveriges bästa ishockeyspelare genom tiderna lägger inte skridskorna på hyllan utan att det gör ont i hockeysjälen, säger Per Tellander.

- Jag var helt säker på att han kände sig helfräsch. Insiderapporterna från Modo var också mycket positiva.

Vad gör ni nu med de inplanerade matcherna i tablån?
- Vi har inte hunnit vidta några åtgärder ännu, men det är klart att Colorado utan Peter är något helt annat än om han är med. Vi kommer att styra om sändningarna till matcher som har det största intresset från våra kunder. Det är så vi jobbar hela tiden.

- NHL har ett oerhört högt underhållningsvärde, och många av ligans allra största profiler är svenskar. Vi sörjer Foppas reträtt, men det kommer att bjudas många högtidsstunder från Sedinarna, Zetterberg, Bäckström mfl mfl.

I går blev det också officiellt att MTG/Viasat tappar hockey-VM till TV4 från 2012.

Vad säger du om det?

- Det har varit en lång diskussion gällande hockey-VM:s fortsättning hos oss. Det har trots allt varit en klenod som vi vårdat i 22 år. Hockey-VM har varit oerhört värdefull för oss genom åren. Evenemanget var mycket bidragande till TV3s och Viasats starka tillväxt i början på 90-talet.

-  I takt med att medialandskapet har förändrats, har hockey-VM inte samma värde för oss längre. Hur mycket hjärtat än klappar för evenemanget, så måste vi värdera alla fakta och fatta ett affärsmässigt beslut. Vi kom fram till att vi inte var beredda att betala det som rättighetsinnehavaren krävde.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.