Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Jan Helin om SVT:s nysatsning: Många kritiker hade redan bestämt sig

Publicerad: 28 Augusti 2017, 13:19

Karin Magnusson, André Pops, Carolina Neurath och Pelle Nilsson.

Foto: Janne Danielsson /SVT

I dag var det premiär för SVT:s nysatsning Morgonstudion. Positiv respons har blandats med frän kritik. För Resumé berättar programdirektören Jan Helin om marknadsföringen, strategin och bemöter sågningarna


Ämnen i artikeln:

MorgonstudionSVTJan Helin

Premiären för Morgonstudion sändes under måndagsmorgonen. SVT hade själva slagit på stora trumman i sina egna kanaler. I fredags var sista sändningen av Gomorron' Sverige en av toppnyheterna i både Rapport och Aktuellt. I dag, i samband med att programmets premiärsändning under måndagen har SVT pumpat hårt i alla kanaler för att uppmärksamma satsningen och fånga upp tittarreaktionerna.

På SVT:s egna sajt har programdirektören Jan Helin skrivit en utförlig programförklaring kring varför man har skrotat Gomorron' Sverige till förmån för Morgonstudion där han bland annat förklarar varför SVT valde ett nyhetsfokuserat format i stället för att fortsätta göra magasinliknande tv som TV4:s Nyhetsmorgon.

– Vi har gjort en genomgripande förändring som ligger i linje med vår strategi kring hur vi vill bygga nyhetsdygnet, säger Jan Helin till Resumé och förklarar att Morgonstudion som ett format med nyhetsfokus för sändningarna närmare Rapport och Aktuellt.

– Tanken är att ha den integrationen och jag tror att förändringen dröjt så länge eftersom SVT var mer av ett broadcastmedium tidigare. Vi kommer också se Morgonstudion som en naturlig plats där vi kan presentera innehåll från andra SVT-format såsom Uppdrag Granskning.

Cross-promotion?
– Det är ett bra fönster för vår journalistik som samtidigt går hand i hand med ett nyhetsfokuserat format.

När SVT:s storsatsning presenterades i våras blev kritiken omfattande och kvällstidningslöpsedlarna många. Bristen på mångfald bland programledarna och att äldre medarbetare (däribland Marianne Rundström) inte fanns med bland namnen i Morgonstudion var de faktorer som mötte mest motstånd.

– Det är alltid bra med diskussioner och tankar, men det har varit väldigt många som har haft åsikter kring ett program som de inte sett en minut av. Sedan finns det en hel del av kritiken som vi tar till oss och som är värd att lyssna på. Mångfalden är en sådan aspekt som alltid är viktig. Samtidigt tycker jag inte att ett program ska behöva klä skott för ett problem som finns utbrett i hela branschen.

– När det gäller frågan om åldersdiskriminering finns det ett stort missförstånd i botten om att Morgonstudion primärt riktar sig till yngre tittare. Det stämmer inte. Däremot vänder vi oss till nyhetsintresserade och det intresset bestäms inte av ålder. Jag vill också understryka att vi började med en förändring av formatet inte med personer, som också gjorde att vissa personer tyvärr inte fick plats.

Så vilken är er målgrupp?
– Vi riktar oss till nyhetsintresserade, engagerade tittare som gillar att diskutera . Sedan finns det ett demografiskt problem på lång sikt. Vi måste bygga en relation till unga nyhetsintresserade som inte är nyhetskonsumenter av SVT:s nyhetsutbud i dag. Men att detta skulle ske enbart genom morgon-tv är ett missförstånd.

För några år sedan gick TV4:s Nyhetsmorgon om SVT. Är målet att höja tittarsiffrorna?
– Jag tycker att SVT alltid ska locka så många tittare som möjligt. Med det sagt finns det ingen specifik målsättning att gå om TV4. Vi förhåller oss inte till dem på det sättet. Det handlar om att hitta till den nyhetsintresserade publiken med en rapphet på morgonen precis på samma sätt som vi vill erbjuda en fördjupning med Aktuellt på kvällen.

Vilka förlagor har ni tittat på?
– Det finns en rad intressanta internationella format som är svåra att inte titta på när man bygger en studio. "Good morning America" och "Today Show" är två exempel på studioprogram som är framåtlutade och utan soffor, även om man diskuterar ämnen som passar i en soffa. Man är ute efter att skapa en energisk miljö och det är inte så att vi har uppfunnit hjulet.

Föga förvånade fick Morgonstudion utstå kritik i sociala medier, men också från de etablerade mediehusens pennor. SvD:s Sam Sundberg skriver att programmet skulle var "hårdstajlat" och "kändisfixerat" medan Aftonbladets Jan-Olov Andersson såg en "skandal" när SVT-medarbetaren Kodjo Akolor gästade programmet och "fick ohämmat mycket reklam" för sin pappabok.

– Jag är inte alltför intresserad av att recensera recensioner. Men i stora drag är jag överraskad att responsen blivit så positiv som den har blivit. Det finns de tittare som inte tycker om förändringar av den här typen och det har jag respekt för. Men man kan också se att vissa kritiker i pressen hade bestämt sig redan i förväg för att såga oss. Det var en del tendensiösa texter.

Hur ser du på kritiken mot exponeringen av Kodjo Akolors bok?
– Den är inte relevant alls. Kodjo Akolor är en duktig journalist som släpper en bok. Att han har uppdrag för SVT ska inte stoppa oss. Jag ser texten som ett överambitiöst försök att hitta någonting att vara kritisk mot.

Finns det några fler nyheter med anknytning till Morgonstudion som kommer att komma under de närmaste månaderna?

– Det finns det, men jag kan inte säga för mycket. Utan att vara alltför avslöjande så kommer våra livesändningar att flytta in i samma miljö om några veckor.

Arbetet med Morgonstudion påbörjades för ungefär ett år sedan om man räknar från idéstadiet. Programmet har marknadsförts i digitala kanaler, på SVT:s egna digitala plattformar och genom digital utomhusannonsering i flera svenska städer.

– Det är inte helt ovanligt att vi marknadsför program när vi ska sätta ett nytt varumärke och bygga kännedom. Man kan tro att alla nyhetsartiklar skulle räcka, men det tar tid och insatser att bygga kännedom för ett nytt format.

Det är det som motiverar marknadsföringen i detta fall?
– Ja, det handlade om att bygga kännedomen och då är våra egna kanaler också viktiga.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MorgonstudionSVTJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.