Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Jan Scherman: Tv-kriget trappas upp

Publicerad: 13 augusti 2015, 12:23

Jan Scherman om tv-konkurrensen

Foto: Björn Elgstrand

Ett stort rättighetskrig pågår inom tv-världen. Det är live-sporten som lockar tittarna till linjär tv och får tv-bolagen att spendera bisarra summor. Jan Scherman tror att Discovery Networks kan bli en farlig spelare i ett landskap som idag har betydligt fler konkurrenter än för bara några år sedan.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVJan SchermanMTGSVTDiscovery NetworksTV4

Jan Scherman, affärsområdeschef på Aftonbladet TV, publicerade under gårdagen en krönika i Sportbladet där han beskriver hur tv-kartan håller på att ritas om helt. Discovery Networks köpte nyligen rättigheterna till fyra kommande OS för 12 miljarder kronor. Den 23 juli stod det klart att koncernen även förvärvar de resterande 49 procenten av Eurosport för fem miljarder. Fotbollsligor som engelska Premier League och spanska La Liga har på senare år blivit dubbelt så dyra för tv-bolagen att köpa in. Jan Scherman var själv med när priserna chockhöjdes 2010, som styrelseordförande för Canal+, numera C More.

Han utvecklar sina framtidstankar för Resumé.

– En första viktig slutsats är att alla drömmar om att sporträttigheter blir billigare kommer förbli just drömmar. Det som händer nu är att konkurrensen ökar. Vi har Discovery, MTG, SVT och TV4. Dessa har inte tidigare varit lika tydliga på attack på sporträttigheter som de är idag. Steget till telekomindustrin är också litet. Jag gör bedömningen att Telia diskuterar rättigheter. Jag håller det också troligt att Al Jazeera vill sätta sin flagga på nya territorier. Elitskiktet av rättigheter blir dyrare, men även de under, säger Jan Scherman.

Jan Scherman framhåller att andra affärer kan göras i samband med köpet av sporträttigheterna.

– Rättigheterna styckas och det blir allt viktigare med second screen. Det är här Aftonbladet kommer in. Inför årets tennisvecka i Båstad utvecklade vi till exempel en tennisapp i samarbete med Ericsson och hade tio kameror vid centercourten. För OS uppstår också nya lägen. Sportbladets före- och eftersändningar slog rekord under Sotji-OS. För oss är det en bra utveckling, men vi kommer aldrig tillhöra den kvartetten som krigar.

Det är ännu inte förhandlat vilka tv-bolag som kommer visa Serie A och La Liga för den kommande säsongen. Inte heller Premier League och Ligue 1 efter säsongen 2016 eller Champions League efter 2018.

– SVT har bränt mycket pengar på ishockey-VM och ett stort frågetecken är vilken ekonomisk kraft de har kvar. MTG måste försvara Premier League och Champions League, vilket kommer bli dyrt för dem. Discovery har med köpet av OS markerat att de är en spelare att räkna med. De var borträknade under 2014 när linjär tv tappade stort. Discovery är en dark horse.

Jan Scherman säger att branschen ofta har en tendens att överdriva scenarion – såsom gammel-tv:s död.

– Det har hetat OTT, Play och digitalt. Men på den linjära sidan finns live, vilket är unikt. Kurvan för gammel-tv pekar nedåt, men har hållit sig uppe hyfsat under vår och sommar.  Det överdrivs när det gäller så stora strukturella förändringar som att gammel-tv skulle försvinna. Reklamen omsätter fortfarande sex miljarder linjärt och en miljard digitalt, avslutar Jan Scherman.

Jan Scherman är, utöver affärsområdeschef på Aftonbladet TV, även mediekrönikör i SvD Näringsliv. Han sitter i styrelserna för Net1 och IP Only. Scherman har en bakgrund som vd på TV4.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt (föräldraledig)

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.