Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Jan Scherman: TV4 tackade nej till Blocket

Publicerad: 11 april 2013, 08:38

Jan Scherman ville köpa blocket men styrelsen sa nej.

Foto: Andreas Elgstrand

Våren 2003 sa TV4 nej till möjligheten att köpa in sig i Blocket för en bråkdel av de 187 miljoner som Schibsted betalade sju månader senare. Därmed gick man miste av det som kunde varit Bonniers bästa affär genom tiderna.


Ämnen i artikeln:

Bonnier ABTV4

På dagens Talangforum berättade Jan Scherman om hur Bonnier gick miste om sitt livs affär.

– Ska man vara fräck kan man väl säga att det var TV4 som byggde Blocket, säger TV4 förra vd Jan Scherman. Vi bytte billig reklamtid mot en option att köpa in oss i företaget.

Det var försäljningsdirektören Michael Grimborg som hade sytt ihop affären. Blockets dåvarande ägare, Henrik Nordström och Pierre Siri, hade inga stora ekonomiska muskler men hade ett stort behov av marknadsföring för att kunna växa. TV4 gav Blocket starkt rabatterad reklamtid, mot en option på att köpa in sig i företaget för en summa på mellan 10 och 20 miljoner kronor.

– Sedan skulle vi ha en möjlighet att konsolidera affären, berättar Jan Scherman. Och det är ett rimligt antagande att slutpriset skulle ha blivit betydligt lägre än det Schibsted betalade sju månader senare.

Jan Scherman och Michael Grimborg kunde se att det på sikt skulle vara en bra affär.

– Jag hade länge drivit frågan om att TV4 behövde fler ben att stå på, säger Jan Schermann. Vi behövde intäkter direkt från våra kunder för att minska beroendet av annonskonjunkturen. Att köpa Blocket skulle ge oss ett ben till.

Affären drogs i TV4 styrelse och där stötte Scherman på patrull. Styrelsen gick emot sin vd och röstade ner köpet. Blockets verksamhet låg för långt från kärnverksamheten, tyckte man.

Fyra månader senare gick Henrik Nordström och Pierre Siri till Schibstedt och erbjöd mediekoncernen att köpa majoriteten av aktierna för 100 miljoner. Men Schibsteds dåvarande vd Kjell Aamot, tyckte det var för dyrt och ville hellre satsa på sin finska annonssajt och rulla ut den över Norden.

Det hindrade dock inte Schibsted från att tre månader senare betala 187 miljoner för Blocket.

I dag värderas annonssajten till tre miljarder kronor och finns i 37 länder.

– Jag brukar säga att man inte ska gråta över spilld mjölk, säger Jan Scherman. Man ska lära sig och gå vidare och förhopningsvislyckas nästa gång. Men det här visar att det inte är riskfritt att säga nej, även om vi gärna tror det.

– Om man ska lära sig något av det här så är det att det är viktigt att öka risktagandet i mediebranschen, fortstätter han. Vi måste vara ödmjuka inför det faktum att vi inte kan veta allt och måste våga testa nya saker och inte vara rädda för att misslyckas. Om riskbenägenheten minskar så står vi inför en väldigt besvärlig situation i framtiden.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Bonnier ABTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.