Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Jätteklipp för SVT:s OS-sponsorer

Publicerad: 8 september 2008, 19:51

Under OS-sändningarna har sponsorsskyltarna visats mer än 800 gånger visar beräkningar Resume.se tagit del av. Men sponsorerna betalade bara för 380 exponeringar.


Telia var en av SVT:s OS-sponsorer.

OS i Peking är slut och det blev inte en enda guldmedalj till Sverige. Men de finns fyra företag som har gjort en guldaffär under OS. De är Nordea, Uniflex, Bravida och Telia.

Företagen har sponsrat OS-sändningarna i SVT. Prislappen för att synas var 4,2 miljoner per sponsor. För de pengarna utlovades 380 exponeringar i de olika kanalerna under tiden spelen pågick.

I absoluta tal kan det låta mycket med 4,2 miljoner kronor. Till exempel kostar det 700 000 kronor mindre att sponsra Idol i TV4. Men om man ser vad sponsorerna fått ut i exponeringar har de gjort en riktigt bra affär.

Enligt en beräkning som Resume.se tagit del av så visade SVT sponsorskyltar i snitt 1,33 gånger per timme OS-sändning. Under OS-studioprogrammet på kvällarna fick SVT in åtta sponsorskyltar. Utslaget över hela OS skulle det här ge en bra bit över 800 exponeringar för sponsorerna eller mer än dubbelt så många som de betalt för.
– Jag kan inte kommentera antalet. Vi har inte räknat färdigt ännu, säger Rolf Porsborn sponsringsansvarig på SVT.

Hur många exponeringar har sponsorerna betalt för?
– Det kan jag inte kommentera. Det är en del av våra affärsavtal och de är hemliga.

Varför har ni visat så många exponeringar?

– Vi har säkerligen kommit över minimiavtalet. Det finns alltid lite marginaler.

Enligt Johan Eidmann, vd på mediebyrån Bizkit har sponsorerna sannolikt gjort en bra affär. Sämre är det med SVT.

– Det här är dubbelfel. Nu har SVT fått för lite betalt samtidigt som de irriterat tittarna i onödan.

Tretton dagar efter att Resume.se publicerade artikeln hör Rolf Porsborn av sig. Han säger att SVT nu räknat antalet sponsorskyltar under OS till 368 stycken.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.