Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Jessica Bjurström: Ansvariga, stå för er skit!

Publicerad: 14 Oktober 2014, 13:48

Jessica Bjurström kräver att tv-bolagen tar sitt ansvar.

Efter ett rasande inlägg mot Big Brother på Facebook har Komms vd Jessica Bjurström fått in vittnesmål från produktionen om ordern uppifrån att driva deltagarna så långt det bara går. Kanalerna måste ”stå för sin skit”, menar Bjurström som efterlyser nya etiska riktlinjer för kommersiella kanaler som sänder från utlandet.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryKanal 9Big BrotherEndemolKOMMJessica Bjurström

Efter att ha läst om den unga kvinnan som råkat illa ut i Big Brother skrev Jessica Bjurström i går ett inlägg på Facebook:

”Tänker på det här med Big Brother tjejen som blockeras från att lämna rummet när två killar försöker tvinga till sig oralsex... och tv-teamet fortsätter spela in och ingriper inte – nu fortsätter övergreppet när de ansvariga skyller på varandra. KLIV FRAM OCH STÅ FÖR ER SKIT, VUXNA MÄNNISKOR.”

Hon har fått mycket respons.

– Många upprörda röster hört av sig till mig i mejll och på telefon. Till och med ett par av de som arbetar i nämnda produktion. Bilden som tecknas i de samtalen är illa. Uttryck och mål som "knull-koja och knull-de-lux" är tydligen vardag i produktionsrummen.

Som exempel nämner hon en person i produktionen som berättade för henne om vad som eftersträvas.  

– Hen berättade att det varit ett par gånger när det känts rätt äckligt men att uppdraget är att driva deltagarna så att dom hela tiden ligger på gränsen. Och eftersom hen själv vill fortsätta jobba i tv-branschen är det inte läge på att gå in och ställa jobbiga frågor. Jessica Bjurström undrar varför inte det förs samtal på kanaler och produktionsbolag om det ”äckliga”.  

Jessica Bjurström efterlyser en etisk nämnd.

– Utländska programföretag omfattas inte av den svenska regleringen inom Radio- och TV-lagen utan ska normalt följa reglerna i de länder där de är etablerade. Deras sändningar kan därför inte prövas av granskningsnämnden. Om man vill anmäla ett program som har sänts i TV3, TV6, TV8, TV10, Kanal 5 eller Kanal 9 ska man vända sig till den brittiska myndigheten Ofcom (Office of Communication), säger Jessica Bjurström.

– Jag är glad över att vi i reklambranschen har RO (Reklamombudsmannen) som ständigt belyser, värderar och prövar etiken för reklamen. För det är inte vad som är emellan programmen som oroar mig, det är det som är emellan reklampauserna som gör mig ledsen och skrämmer. Den världen får The Hunger Games att blekna.

Jessica Bjurström är förvånad och upprörd över att etikdiskussionen lyser med sin frånvaro hos tv-bolagen.

– Vi behöver röster som tar ansvar och står upp. Vi måste berätta att det inte är okej att hetsa unga programdeltagare till sexuella handlingar och hotfulla situationer. Någon sa att reklamköparna vill ha det här men jag vågar påstå att sånt här vill INTE varumärken förknippas med. Jag uppmanar de utländska kanalerna och produktionsbolagen i det här landet att ta det självsanerande samtalet. Förslagsvis genom en egen svensk ombudsman. För det kan väl inte bara vara när ni ska dela ut Kristaller som det är läge att diskutera kvalitet?, säger hon.


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.