Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Jobbar 80 timmar i veckan vid SVT-bygge

Publicerad: 3 Juni 2014, 06:37

Rio de Janeiro

Foto: Celso Diniz/Colourbox

Larmrapporter från SVT:s VM-studiobygge, Uppdrag Granskning får kritik och FI vann kampen i de sociala medierna under valet till Europaparlamentet. Det är några av nyheterna tisdagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VM 2014Elisabet HöglundFeministiskt InitiativSVTMorgonsvepetApple

Arbetare pressas i bygget av SVT:s studio
SVT har själva rapporterat om de inhumana arbetsvillkoren i Brasilien vid Fotbolls-VM:s arenabyggen där den höga tidspressen skapar svåra villkor för arbetarna. I dag rapporterar Metro om byggnadsarbetare vid SVT:s studiobygge på stranden Copacabana som jobbar 80 timmar i veckan.  
– Om det stämmer så låter det inte alls bra, säger Max Bursell till Metro.

FI vann kampen i sociala medier
FI har flest följare av alla svenska partier på Facebook och är mest aktiva på Twitter. Men följare garanterar ingen framgång. Nätaktiva Piratpartiet åkte som bekant ut Europaparlamentet, rapporterar TT.

Uppdrag Gransknings arbetsmetoder får kritik
Det senaste programmet av SVT:s Uppdrag Granskning, "Bögbotarna" kritiseras av journalisten Elisabet Höglund. I sin kolumn i Aftonbladet kallar hon arbetsmetoderna för vulgära. . "Aldrig under mitt 44-åriga journalistliv har jag upplevt en journalistisk omoral i klass med denna".

Miljonregn över Havas förre vd
David Jones, tidigare global vd för Havas-nätverket och reklambyrån med samma namn avgick i augusti förra året. Han fick uppenbarligen plåster på såren. Enligt AdWeek kompenserades Jones med 13,5 miljoner dollar förra året.

Apple avslöjar nytt operativsystem
Apple presenterade sitt nya operativsystem Ios 8, på sin årliga Worldwide Developers Conference i San Fransisco under måndagen. En av nyheterna i Ios 8 erbjuder är ett mer personligt tangentbord med förutseende textinmatning som tar hänsyn till kontexten och mottagaren, skriver Di.se

Fler norska bidrag i Cannes
Antal norska inskick till reklamtävlingen Cannes Lions har ökat med 17 procent efter förra året. Try/Apt är flitigast representerad med 46 bidrag av 293. Det rapporterar Kampanje.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.