Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Julkalendern fördubblar rekordet för webb-tv

Publicerad: 11 januari 2013, 10:18

Mysteriet på Greveholm

Foto: SVT

2012 års upplaga av julkalendern, Mysteriet på Greveholm – Grevens återkomst, slog alla tidigare rekord på webb-TV med god marginal. Avsnittet med högst tittande hade över 467 000 i webbpublik under en åttadagarsperiod. Detta kan jämföras med tidigare rekordet på strax över 204 000 i webbpublik.


Ämnen i artikeln:

JulkalendernSVT Play

På julafton hade julkalendern sitt mest tittade avsnitt på SVT Play med över 720 000 starter och dryga 467 000 i webbpublik under en period på åtta dagar.

Solsidan på TV4 Play hade det tidigare rekordet under vecka 40 förra året låg på strax över 204 000 i webbpublik och nästan 283 000 starter.

I genomsnitt hade de 24 avsnitten av Julkalendern över 475 000 antal starter och nästan 302 000 i webbpublik per avsnitt. Vid jämförelse av 2011 års Julkalender, Tjuvarnas jul, som hade knappt 311 000 starter och en webbpublik på nästan 145 000, innebär detta en ökning på 53 % gällande starter och 109 % när det gäller webbpublik.

– Detta är självklart jättekul. Det är också tecken på att det även framgent är de starka historierna som publiken kommer välja oavsett plattform. Och att nostalgi är en viktig drivkraft, Safa Safiyari, chef på Barnkanalen.

Under 2012 års Julkalender ökade webbpubliken successivt avsnitt för  avsnitt, där det första avsnittet hade en webbpublik på knappt 235 000  och sista avsnittet som tidigare nämnts en webbpublik på över 467 000.

–  Det är tydligt att SVT Play har etablerat sig som en naturlig kanal för Julkalendern, säger Martin Hehrne, chef online på MMS.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

JulkalendernSVT Play

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.