Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Kalla Fakta flyttas – redaktionen rasar

Publicerad: 20 December 2012, 13:36

TV4:s Kalla Fakta hade i höst fler tittare än SVT:s Uppdrag Granskning. Trots detta flyttas programmet från onsdag till söndag halv åtta. Samtidigt bantas Nyheterna. Nu rasar redaktionen. – Det är ett publicistiskt haveri, säger programledaren Lennart Ekdal.


Ämnen i artikeln:

Kalla FaktaTV4Lennart Ekdal

TV4:s grävgrupp har haft en stark höst och för första gången slår Kalla Fakta SVT:s prestigemagasin Uppdrag Granskning som har betydligt större resurser.

Så här ser MMS-siffrorna ut:

Program           Tittargenomsnitt        Topp             Rating 12-59 år
Kalla Fakta       646 500                     911 000        18,25 %
UG                    642 500                    730 000         11,24 %


Kalla Faktas topprogram var avslöjandet den 17 oktober av missförhållandena på Zoo i Eskilstuna. Uppdrag Granskning hade sina bästa siffror med programmet den 5 december om Göran Lambertz kamp mot Sture Bergwall.

De båda granskande magasinen har slagits mot varann på onsdagar, men
nu flyttas Kalla Fakta till vad redaktionen anser en betydligt sämre sändningstid på söndagar klockan 19 30.

Som inkastare ligger TV-sporten 19 15, men det är knappast sportpubliken som är Kalla Faktas kärngrupp. Samtidigt kortas Nyheterna på söndagar till tiden 19 00 – 1915 från att tidigare ha haft en halvtimma. Flytten har enligt Resumés källor vållat kraftiga protester på både Nyheterna och Kalla Fakta.

Enligt TV4:s nyhetschef Jonas Gummesson är tablåflytten en besvikelse.

– Jag vet inte om det är klart till 100 procent. Jag är inte glad över planerna utan skulle vilja att programmet ligger kvar i prime time. Kalla Fakta förtjänar den platsen eftersom programmet har levererat starka siffror i höst, säger Jonas Gummesson till Resumé.

Söndagsplaceringen efter TV4-Sporten riskerar att skapa ett tittarras tror Jonas Gummesson:
– Risken är att vi tappar tittare, i värsta fall kan siffrorna halveras eftersom söndagen är en svår tid med SVT:s "Rapport" som konkurrent. Sporten kanske inte heller är den bästa som lead-in eftersom det inte är samma publik.

Jonas Gummesson vet att frågan har varit uppe till förslag. Han skulle vilja se att TV4:s programledning vågar satsa på gransknande journalistik i en större utsträckning.
– Man skulle önska att de som har ansvar för planering och tablå hade visat lite mer guts, säger Jonas Gummesson.

Programledaren Lennart Ekdal är än mer oförstående till beslutet att flytta Kalla Fakta.
– Det är ett publicistiskt haveri.Jag har varit med under hela TV4-resan och slitit för att höja den publicistiska ambitionen. Det har alltid funnits en kommersiell ängslan hos ledningen, säger Lennart Ekdal till Resumé.

Han tycker att tablåomläggningen är märklig om man ser till höstens tittarsiffror och genomslag i riksmedia.
– Vi har skapat den största samhällssuccén i TV4:s historia. Efter många år har vi hittat en helhetslösning med granskning och uppföljande debatt i TV4 News som fungerar, säger Lennart Ekdal och fortsätter:

– De slår sönder en väldigt lyckad struktur. Det är en rätt märklig julklapp.

Enligt Lennart Ekdal har TV4 sammanlagt 294 prime time-timmar 20.00 till 22.00 under våren 2013. Han tycker det är obegripligt och ursvagt att kanalen inte kan "offra" fyra av dem för samhällsjournalistiken.
– Det går en trend i det dokumentära reportaget. Till och med TV3 har en timme dokumentär i veckan. Vi tycker att det här är bisarrt och obegripligt

Har situationen förändrats sedan Casten Almqvist tillträdde som vd?
– Han har inte hunnit det, men jag hoppas verkligen han tar tag i det här. Alla chefer på kanalen har hjälplöst suttit i knät på tablå - och planeringschefen. Och dessa personer har aldrig velat ta en publicistisk debatt. Deras visioner stannar vid tittarsiffrorna.
.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kalla FaktaTV4Lennart Ekdal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.