Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Kan silkonbröst vara textreklam?

Publicerad: 13 februari 2009, 07:06

Kan ett par silkonbröst bedömas som textreklam? Det frågar sig Norsk Presseforbund efter att en dokusåpadeltagare fått gratis inplantat under bästa sändningstid.


Ämnen i artikeln:

Norge

Line Wolsdals bröstimplantat skapar pressetisk debatt i Norge.

Det var i dokusåpan Unge mødre på Fem, systerkanal till svenska Kanal 5, som den hemliga produktplaceringen genomfördes.

Tittarna fick följa den 22-åriga mamman Line Wolsdal när hon genomförde en bröstförstoring på en klinik i Oslo. Det framgick tydligt att ingreppet gjordes på Colosseumklinikken.

Nu har tidningen VG avslöjat att silikonet var sponsrat av kliniken. Men tv-kanalen visste inte om det utan skyller allt på produktionsbolagen Limelight Film och TV AS.

– Ur vår synpunkt är det här ett klart kontraktsbrott från produktionsbolagen, säger Vivi Trøsvik, informationsansvarig på FEM.

Det är inte klart om Line Wolsdal ska lyftas bort från dokusåpan.

Per Edgar Kokkvold, generalsekreterare för Norsk Presseforbund, norska Publicistklubben, säger till VG att det här kan påverka Fems trovärdighet. Han hänvisar till de norska textreklamreglerna som slår fast att sponsring inte får påverka redaktionellt innehåll.

Line Wolsdal avböjer att kommentera.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.