Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Kanal 5 jagar konkurrenterna

Publicerad: 4 augusti 2008, 12:20

Kanal 5 AB ökade förra året omsättningen med närmare 10 procent. En stor anledning uppges vara tillkomsten av Kanal 9 som lanserades i början av 2007.


Omsättningen för Kanal 5 ökade under förra året med 9,7 procent, till 1,1 miljard kronor. Och resultatet för hela året landade på 339 miljoner kronor. Vinstmarginalen blev 31 procent, vilket uppges vara den näst högsta någonsin för kanalen.

Både Kanal 5 och Kanal 9 gjorde bra ifrån sig. Kanal 5 växte i huvudmålgruppen 15-44 år och Kanal 9, som lanserades den 25 januari förra året, gick enligt bolaget redan under premiäråret om kanaler som TV4 Sport, TV4 Fakta, TV 400, TV8, MTV och Eurosport.

– Att vi på ett och samma år framgångsrikt lyckas bygga upp Kanal 9 till en av Sveriges tio största kanaler samtidigt som vi levererar en vinstmarginal i världsklass, är ett kvitto på att vi besitter en kraftfull kombination av skickligt entreprenörskap och förmåga att leva upp till våra höga lönsamhetsambitioner, säger Jonas Sjögren, vd för Kanal 5 och Kanal 9, i en kommentar till årsredovisningen.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.