Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Kanal 5 och Kanal 9 förlorare i höstens tv-krig

Publicerad: 21 November 2013, 09:24

Filip & Fredrik har haft en kämpig höst med svaga siffror för exempelvis Nugammalt, enligt Bizkit.

Det totala genomsnittliga tv-tittandet har sjunkit från 161,7 minuter per dag till 157 minuter i höst, vilket motsvarar en minskning med 2,9 procent. Den stora förloraren är SBS/Discovery, som visserligen har haft en bra utveckling när det gäller Discovery och TLC, men betydligt kämpigare för Kanal 5 och Kanal 9. Allt enligt Bizkits tv-analytiker Jonnie Åkerström.


Ämnen i artikeln:

Johnnie ÅkerströmDiscoverySBSMTGBonnierTV4Bizkit Wisely

TV-tittandet peakade 2009-2010 för att därefter backa och sedan  återhämta sig något under 2012 i och med att både OS och fotbolls-EM  skedde under samma år.

Det uppger Bizkits tv-analytiker Johnnie Åkerström.

Han pekar på en tydlig trend att det linjära tv-tittandet har minskar bland den yngre målgruppen i höst.
–  I början på hösten kunde man skylla på att det var ett ovanligt bra  väder, men någonstans handlar det ändå om att yngre målgrupper lägger  tid på annat, säger Johnnie Åkerström.

Han menar att vanlig tv utmanas av alltifrån Play-tjänster och Netflix till illegal nedladdning.

Flera  av de stora mediehusen har än så länga klarat av att tackla utmaningen  relativt bra. MTG har lyckats ökat tittartidsandelen in sin målgrupp  15-49 år, men här är det framförallt kanalerna 6, 8 och 10 som går bra,  medan TV3 har det betydligt mer kämpigt, enligt Bizkits kartläggning.

–  Vi ser en utveckling med mer och mer jämnstarka kanaler jämfört med ett  moderskepp som drar allting och den trenden har pågått under flera år.  
Det är väl också därför som MTG lägger OS i TV3 för att kunna  repositionera kanalen som en stor kanal för alla, säger Johnnie  Åkerström.

Bonniers TV4 har ändå lyckats öka tittartidsandelen i sin målgrupp 12-59 år och här går inte bara huvudkanalen bra, utan även Sjuan.

Discovery köpte SBS i slutet av förra året och har det kämpigt.
–   Ser man bara till Kanal 5 och Kanal 9 så backar man, men själva  Discovery-kanalerna och TLC har ökat sin andel. Detta kompenserar dock  inte tappet hos Kanal 5 och Kanal 9, säger Johnnie Åkerström.

Han tycker ändå att man bör vänta ett år innan man kan avgöra om Discovery ska vara nöjda med sitt förvärv eller ej.

Johnnie  Åkerström räknar också med att mediehuset kommer med ett paketerat  erbjudande – det vill säga Kanal 5, Kanal 9, Discovery, TLC och TV11,  som man köpte från TV4-gruppen.

Men det är ändå Discovery/SBS som är den stora förloraren i höstens tv-krig?
–  Ja, den totala användningstiden minskar och SBS Discovery tappar  andelar. Det vill säga man får allt mindre del av det totala linjära  tv-tittandet hos den svenska befolkningen, säger Johnnie Åkerström.

Det finns dock en grupp som ökar sitt tv-tittande och det är äldre personer.
–  Vi ser att snittåldern har gått upp för den genomsnittlige tv-tittaren.  Den är några år äldre än den var för ett par år sedan, säger Johnnie  Åkerström.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.