Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Kanal 5 satsar på helgen

Publicerad: 28 maj 2008, 09:30

Kanal 5 mobiliserar för att vinna tittande i helgtablån. Till hösten lanserar man ”Vem kan slå Filip & Fredrik” som det stora flaggskeppet, men det är inte det enda draget.
– Helgtittandet har tidigare setts som en stor massa. TV4 visade att det gick att splitta den, nu fortsätter vi på den vägen, säger programchefen Lars Beckung till Resume.se.


Förändringen av tv-tittandet som innebär att stora kanaler tappar till mindre slår även mot Kanal 5, som minskat tittandet under det senaste året. Samtidigt ökar man totalt i och med lanseringen av Kanal 9, och nu vädrar Lars Beckung morgonluft. SVT blir mer sårbara inte bara under veckorna utan även på helgerna, där Kanal 5 ska ta tittarandelar.

Satsningen på ett ”väldigt dyrt” storformat i ”Vem kan slå Filip & Fredrik” är en del av strategin. Men fler program kommer att släppas under sommaren.

– Vi gör den här satsningen och ni kommer säkert att skriva att det blev fiasko. Men vi ser det långsiktigt. Det kommer att ta lång tid och det är dyrt, säger Lars Beckung till Resume.se.

Det vore kanske kittlande att lägga programmet under På spåret-tid med tanke på programledarna men det är knappast troligt – en storsatsning som ska tävla med mångmiljonpubliken i SVT går inte att räkna hem.

Kanal 5 kommer att meddela sändningstider senare.

Rapporterna från årets LA Screenings är dystra. Få lovande piloter har visats och manusstrejken har gjort att existerande tv-serier förlängs i stället. På inköpssidan lanserar man inga stora format i Kanal 5 eller Kanal 9.

– Det finns inte så mycket färdigt att titta på och mycket färre piloter än vanligt. Det blir status quo, vilket för oss är en positiv effekt eftersom vi har starka serier. Men vi vill ju stå för nytänkande, säger Lars Beckung.

Egna format blir det fler av. ”Färjan” är en dokusåpa om kryssningsfartyget Cinderella. Att döma av snuttarna som visades på onsdagsmorgonen när tv-hösten presenterades verkar det bli en korsning av ”Rederiet” och ”Torsk på Tallinn”.

Mer i samma kategori – workplace reality – får vi se i ”SOS Gute” där man följer arbetet på räddningstjänsten på Gotland under sommaren.

Dessutom lanserar man en ståuppshow med Magnus Betnér och ett nytt format där Ann Söderlund är programledare – en hyllning till männen.

I ”Världens härligaste män” ska hon prata om manlighet med en rad olika män i Sverige och i utlandet. Hon talar själv om en blandning av ”High Chaparall” och ”Värsta språket”.

– Jag ska bena ut vem mannen är i dag. Det har varit så mycket tal om feminism de senaste 30 åren, nu tycker jag att det är dags att sätta strålkastaren på männen och låta dem komma till tals, säger Ann Söderlund om programmet.

Bland de medverkande finns Gustaf Skarsgård och Jason ”Timbuktu” Diakité, samt flera forskare och författare.

En del egetproducerat återkommer också. ”Room Service” fortsätter på kändistemat men Johnny & Mattias gör också om sex rum i samma radhusområde. ”Boston Tea Party” kommer tillbaka med några mindre modifikationer och ”Sanningens ögonblick” får en ny säsong.

– Folk älskar det eller hatar det, men alla tittar på det vilket är bra för oss, säger Lars Beckung.

Mikael Tornving fortsätter leda ”Power of ten” som ska snabbas upp något och ”Fråga Olle” får en dokumentär spinoff.

I Kanal 9, som framstod som lite styvmoderligt behandlad vid dagens presentation, finns två nya format: ”Galileo” är ett populärvetenskapligt program med Joppe Pihlgren. I ”Sjön suger”, som kan ses som ett svar på TV4 Plus ”Vad blir det för mat” med Per Morberg, följer man Lennart Jähkel och Johan Ulveson på deras matlagningsturer i en träbåt i skärgården.

Dessutom återser tv-publiken ”Snacka om nyheter” som sändes i SVT under många år.

Hösten startar med en satsning på Euro Pride i Stockholm. Såväl tablå som kanalgrafik går på HBTQ-tema inför den stora festivalen.

– Vi gillar Euro Pride och vill stötta festivalen. Det ligger i linje med Kanal5. Vi vill sticka ut. Det handlar inte bara om pink money – så cyniska är vi inte, säger Lars Beckung.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.