Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Kanal 9:s satsning på Woody Allen: 10 000 tittare

Publicerad: 26 mars 2008, 12:30

I fredags drog Kanal 9 igång sin satsning på tolv Woody Allen-filmer. Men det började med ett fiasko. Bara 10 000 såg ”Bananas” på långfredagen. Ett vinnande tema i helgen var dans.


I fredags gick näst sista omgången av säsongens Let’s Dance. 1 870 000 såg programmets andra hälft, något fler än de 1 675 000 som tittade från början.

Det kan vara en förklaring till att Kanal 9 bara lyckades locka 10 000 tittare till vårens storsatsning på Woody Allen-filmer som inleddes med ”Bananas” från 1971.

Dans var också ett vinnande koncept på måndagskvällen som i flera kanaler fick karaktären av en vanlig söndag. I TV4 visades Wallander-film – Fotografen, som drog 1,4 miljoner – efter Parlamentet som sågs av 1 070 000. Det var Kanal5 som hade premiär för dansprogrammet  So You Think You Can Dance. 470 000 tittade.

– Fantastiskt. Det var jättebra och över alla förväntningar, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5.

Han är också nöjd med semifinalen i Elitserien som tidigt på måndagskvällen drog 195 000. Däremot vill han inte närmare kommentera orsaken till bottennappet för Woody Allen-filmerna.

– Det låter lite. Woody Allen är en störtskön regissör som vi gillar. Synd att inte fler hittade dit, säger han.

Resume.se har sökt Lars Beckung, programchef för Kanal 5 och Kanal 9 för en kommentar.

Anders Knave, dito på TV3, säger i en kommentar till siffrorna för TV3:s såpa Sjukhuset, som slog tittarrekord på måndagkvällen:

– Att vi närmar oss en halv miljon tittare så tidigt på kvällen är otroligt kul. Många tittare blir nog både upplyfta och betryggade av att få se hur skicklig den svenska sjukvården är

470 000 såg Sjukhuset, 18.30 i TV3.

I samtliga kanaler under påskhelgen vann Let’s Dance kampen om tittarna. Nyheterna som klämdes in i Let’s Dance- och Wallander-sändningarna drog också stort (1 470 000 resp. 1 495 000). SVT:s bidrag till påsktoppen var Så ska det låta på fredagskvällen som sågs av 1 615 000.

Samtliga siffror kommer från MMS.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.