Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Kanalernas stora skräck: målgruppen ratar linjär-tv

Publicerad: 6 oktober 2014, 12:34

"Dumburken" får en svagare ställning bland 20-44-åringarna, visar ny undersökning.

Foto: Colourbox.

En permanent förändring har skett i den kommersiellt intressanta målgruppen 20-44 år. En klar majoritet har ett alternativt tittande utöver linjär-tv, och nästan hälften tittar i huvudsak på andra plattformar.


Ämnen i artikeln:

Frippe Stenberg

Att linjär-tv har svårt att nå ut i de yngsta målgrupperna har varit känt en längre tid. Men nu märks också tappet i den kommersiellt mycket intressanta målgruppen 20-44 år.

I en undersökning som mediebyrån Vizeum har gjort med hjälp av Nepa uppger 72 procent av de tillfrågade i målgruppen att de har ett alternativt tittande utöver linjär-tv.  
– Resultatet vi ser är klart intressant, då det visar på en permanent förändring i konsumtionen av TV och rörlig bild. Det är inte längre ett litet fenomen, utan visar på ett nytt konsumtionsmönster, säger Frippe Stenberg, vd på byrån, i en kommentar.

Än mer alarmerade för tv-kanalerna är att nästan hälften (41 procent) uppger att de huvudsakligen konsumerar rörligt innehåll på andra plattformar än den traditionella tv:n.  
– Att en av huvudanledningarna till att TV-husens core-målgrupp väljer andra sätt att konsumera beror på att de inte anser att det finns tillräckligt bra program är minst sagt alarmerande. TV-husen bör ta sitt ansvar och förstå att det krävs både ökade resurser och nytänkande för att hantera den affär som idag inte fungerar, kommenterar Nina Santini, Head of Broadcast, Vizeum.

Enligt studien är de främsta anledningarna till att tittargruppen 20-44 år väljer andra plattformar än linjär-TV att de vill slippa reklam, inte har tid när programmet sänds, anser att det inte finns tillräckligt bra program och att de vill se flera avsnitt i rad.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Frippe Stenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.