Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

KD politiker riktar skarp kritik mot SVT

Publicerad: 14 juli 2010, 08:07

– Värdefull marknadsföring av Sverige vid kronprinsessbröllopet sumpades av SVT, det säger dalariksdagsmannen Lennart Sacrédeus (KD), i samband med att han på Victoriadagen riktar en riksdagsfråga till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) om nyhetsbyråerna AFP:s, Reuters och AP:s val att bojkotta rapporteringen av kronprinsessbröllopet den 19 juni.


Ämnen i artikeln:

SVT

Nyhetsbyråerna Reuters, AFP och AP valde i sista sekund att bojkotta SVT kring bröllopsbevakningen den 19 juni för att de inte fick använda och sälja vidare bildmaterialet under obegränsad tid, utan bara 48 timmar.
Före det så bråkades det kring SVT:s prissättning.

Nu riktar Lennart Sacrédeus (KD) skarp kritik mot SVT, och menar att värdefull PR gick förlorad.

– Exakt hur mycket publicitet som försvann på grund av konflikten mellan SVT och de tre nyhetsbyråerna är inte känt. Den PR som dock kom Sverige till godo var enligt medieanalysföretaget Mediapilot värt 2,7 miljarder kronor. Stockholms stad håller nu på att utreda det förlorade värdet efter mediebojkotten, säger Lennart Sacrédeus och fortsätter.  
– Under alla omständigheter är det viktigt att underlätta för utländska medier att kunna bidra till god PR om Sverige. Regelkrångel och restriktioner kring användandet av material kan vara ett hinder för sådan publicitet. Det finns skäl till självkritik när tre internationellt erkända nyhetsbyråer ansåg att restriktionerna kring användandet av det tv-sända materialet var för hårda och valde att i sista stund bojkotta rapporteringen kring kronprinsessbröllopet.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.