Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Koljonens produktionsbolag anklagar SVT för idéstöld

Publicerad: 15 Augusti 2014, 11:43

(UPPDATERAD) SVT släppte i dagarna trailern för Votetrade. Nu anklagas man för att ha plankat upplägget från Rundfunk Medias program "Röstmäklarna, utan produktionsbolagets tillåtelse. SVT kan själv inte se likheterna.


Ämnen i artikeln:

Val 2014SVTJohanna Koljonen

Inför riksdagsvalet släpper en trailer "Votetrade". Filmen som är framtagna av reklambyrån Forsman & Bodenfors handlar om ett företag som köper upp röster och ska uppmuntra unga att rösta.

Produktionsbolaget Rundfunk Media agerade med bestörtning när de såg trailern för programmet. I våras sändes deras serie "Röstmäklarna" i UR med identiskt upplägg.  

"Jag är förstummad", skriver en av produktionsbolagets delägare, medieprofilen Johanna Koljonen, på Facebook.  

Enligt Rundfunk Media har inte SVT hört av sig till produktionsbolaget.

– Upplägget är snarlikt och den här trailern har gjorts helt utan att SVT hört av sig till oss eller utan att ge oss cred för idén. Jag upplever att idén med ett fejkat företag som köper upp röster från osäkra väljare och mäklar vidare till andra är extremt lik vår serie Röstmäklarna. Även de reklamarklyschiga replikerna känns i stort sett identiska, säger producenten Tommie Jönsson som äger Rundfunk Media tillsammans med Johanna Koljonen och Sara Lundin.

Är du smickrad eller bara förbannad?
– Jag har inte hunnit smälta det här ännu. Jag tycker idéen som vi utformade är väldigt bra. Ingen från SVT har hört av sig och jag är förvånad. Det känns ojuste.

Vad kommer ni att vidta för åtgärder?
– Vi gjorde "Röstmäklarna" på uppdrag åt UR och gjorde klart serien på kort tid med begränsad budget. I den glassiga trailern för SVT:s program känns det som de haft dubbelt så mycket pengar. UR äger rättigheterna och vi får samråda med dem. Jag anser att SVT borde hört av sig, åtminstone.


SVT:s presschef Hanna Dowling anser att det handlar om ett missförstånd:

– Det här är ingen realityserie utan en trailer på en minut för att få folk att rösta. Forsman & Bodenfors har gjort en serie av filmer på olika teman och när jag ringde upp dem så har de inte sett "Röstmäklarna". Det är tråkigt om Rundfunk Media har blivit upprörda, men det rör sig om ett missförstånd.  

FOTNOT: Förutom Votetrade kommer SVT att släppa två andra filmer. Den ena handlar om vardagssituationer där människor låter andra fatta beslut åt dem och den sista om pensionärer som ser tillbaka på sina liv och val.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Val 2014SVTJohanna Koljonen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.