Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Kraftig ökning för webb-tv under februari

Publicerad: 13 mars 2012, 10:55

Top Model drog mest webb-tv-tittande under februari.

Foto: Pressbild.

9,6 miljoner konsumerade timmar. Så mycket tid spenderade svenskarna på att titta på webb-tv under februari via SVT, TV4, MTG och SBS, enligt MMS. Detta var en kraftig ökning i förhållande till januari då man konsumerade cirka 8 miljoner timmar.


Ämnen i artikeln:

SBSBig BrotherMTGSVTMMSTV4Top Model

TV4 visar en dramatisk utveckling mellan vecka 7 och vecka 8 och går  från drygt 2,6 miljoner starter till cirka 7,8 miljoner sådana.  En  starkt bidragande orsak är att premiären av Big Brother gick av stapeln  under söndagen vecka 7:
– Big Brother har haft mycket nätpubliceringar sedan premiären. Så vi ser tydligt att enstaka  format kan göra en stor skillnad i det totala webb-tv-tittandet, säger  Tigran Zacharjan, webb-tv-analytiker på MMS.

MMS har mätt tv sedan 1993, medan man endast har mätt webb-tv sedan juni förra året.
–  För oss handlar det om att skapa en gemensam valuta för  webb-tv-marknaden och hjälpa aktörerna till säkra affärer, säger Tigran  Zacharjan.

En tydlig trend är alltså att webb-tv-tittandet ökar.

I  februari konsumerades nära 9,7 miljoner timmar webb-tv, det skedde nära  68 miljoner starter och det fanns nära 8 000 program och klipp att  tillgå.

Motsvarande siffror för januari var cirka 8 miljoner  konsumerade timmar, cirka 63 miljoner starter och nära 6 600 program och  klipp.

En tydlig trend sedan webb-tv-mätningarna inleddes för ett  mindre än ett år sedan är att alltfler webbexklusiva program ser dagens  ljus

Ett sådant exempel är MTG:s Elsas Värld. Ett annat SBS Stylisterna och Modelljakten:
–  De webbexklusiva formaten är relativt framgångsrika och klarar att  slåss med stora format som Kontoret och liknande, säger Tigran  Zacharjan.

Det femtonde avsnittet av webbexklusiva Elsas värld hade 72 064  starter och en webbpublik på 58 032 under februari, vilket kan jämföras  med MTG:s främsta program under februari, det tredje avsnittet av Top  Model som hade 198 028 starter och en webbpublik 133 852 personer.

Detta var också det program som hade allra flest tittare under perioden. Premiären av Top Model landade på en andraplats, medan det första avsnittet av TV4:s storsatsning Kontoret hade 196 894 starter och en webbpublik på 113 381, vilket gav en tredje placering.

När  det gäller topp-placeringar sedan mätningarna inleddes placerar sig  SVT:s tredje avsnitt av julkalendern Tjuvarnas Jul allra högst med 363  406 starter och en webbpublik på 174 938.

– Om man ser till  antalet konsumerade timmar är SVT allra starkast i Play, men SVT är ju  också lite av en pionjär inom området, säger Tigran Zacharjan.

MMS  baserar inte sina webb-tv-mätningar på någon panel som man gör då man  mäter vanlig tv, vilket gör att man inte kan säga något om exempelvis  köns- och åldersfördelning i tittandet.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.