TV
Kristallen och SIME går samman
Publicerad: 16 maj 2013, 06:49
SIMEs Ola Ahlvarsson
Kristallen, TV-branschens årliga mötesplats och TV-pris och SIME, Norra Europas ledande konferens om digitala affärer, går i år samman för att skapa Kristallenseminariet.
KB
Krister Berntsson
TV-branschens dramatiska förändring där rörlig bild lämnat TV-rutan och flyttar in i mobiler, plattor och sociala nätverk är utgångspunkten för Kristallens och Simes gemensamma Kristallenseminarium.
Trenden med "second screen" blir ännu mer spännande när den kopplas till TV-världens berättande, marknadsföring och möjlighet att engagera tittaren på nya sätt. Tittaren får tillgång till ett fantastiskt utbud via nya tjänster som Netflix, Apple TV, Magine och andra uppstickare men hur den framtida kakan ska delas är fortfarande oklart och kampen om TV-soffan har knappt börjat.
På scen blandas internationella TV moguler som Liz Murdoch och tyska TV-jätten Prosiebens Arnd Benninghof med den svenska eliten från kanalerna, produktionsbolagen och säljbolagen. På scen, i workshops och i korridorerna möts journalister, säljare, producenter, programledare, filmskapare och branschexperter.
Nytt för i år är att Kristallenseminariet tillsammans med SIME också kommer att bjuda in internationella topptalare från den digitala världens ledare såsom Google, Facebook, Netfix och många fler.
- Årets satsning kommer att vara mer internationell än tidigare, ha en tydlig digital DNA och vara en mötesplats för många nya spännande möten säger Ola Ahlvarsson från SIME, som också kommer att vara programledare för Kristallenseminariet
Kristallenseminariet görs på Cirkus i Stockholm den 29 augusti.