Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Kvällens största förlorare

Publicerad: 21 september 2010, 08:14

Ullared i Kanal 5 drog 642 000 tittare igår, enligt preliminära siffror från MMS. Det är klart fler än Biggest Loser i fyran och Superstars i trean.


Ämnen i artikeln:

TV3Kanal5TV4

Biggest Loser tappade mest. Foto: TV4.

De två konkurrenterna hade 555 000 tittare (TV3) respektive 505 000 (TV4) i samma slot som Kanal 5:s Ullared. Programmet, som skildrar livet på varuhuset i Halland, hade en rating på 8,7% i målgruppen 15-44 år.

– Det är oerhört glädjande att Ullared står så stark i den konkurrensen som måndag klockan 20 innebär, säger Dan Panas, presschef på Kanal 5.

Biggest Loser hade en rating på 5,1% och Superstars 4,4% i åldersgruppen 15-44. Här ska det dock tilläggas att TV4:s huvudmålgrupp är 12-59, och några siffror för den gruppen finns ännu inte tillgängliga.

För TV4:s del innebär det ett rejält tapp i tittare för sitt program där deltagarna ska tappa så mycket vikt som möjligt. Förra veckan hade programmet 850 000 tittare – hela 345 000 fler än igår.

– Superstars gick upp och det var väntat att de skulle ge tufft motstånd. Sen var det SVT:s insatta Agenda som blev ett hårt motstånd, säger Ebba Adielsson, exekutiv producent för Biggest Loser.

– Det är tråkigt att vi tappar, för det är ett riktigt bra program. Men jag är säker på att vi kommer hämta hem det här. Vi är fortfarande starka bland unga kvinnor, säger hon.

Även Ullared tappade ett stort antal tittare jämfört med föregående vecka, men lyckades ändå bli slotvinnare bland de tre programmen.

– Nu har alla tre haft premiär. Det är en grym konkurrens, säger Dan Panas på Kanal 5.

Valets efterspel är givetvis en stor förklaringen till tappet. Agendas valspecial som sändes i SVT1 klockan 20.00 igår lockade över en miljon tittare.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

TV3Kanal5TV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.