Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Lägre decibel på tv-reklamen

Publicerad: 7 maj 2008, 05:48

Engelsk tv-reklam blir bokstavligen mer lågmäld i sommar.
Nya reklamfilmsregler stoppar hög volym under tv-reklamen.


Antalet decibel stiger när det blir reklamavbrott på tv. Åtminstone låter det så och de engelska reklammyndigheterna ASA har nu gripit in efter att ha fått in mer än 100 klagomål från allmänheten under 2007.

Men antalet decibel är sällan högre under reklamavbrotten. Däremot är ofta reklamens ljudfiler mer komprimerade än i vanlig tv vilket leder till att ljudet upplevs starkare.

ASAs nya riktlinjer innebär att volymen under tv-reklamavbrotten inte ska upplevas högre än i programmen mellan avbrotten. De nya reglerna börjar att gälla från och med 7 juli.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.