Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Linjär-tv:s hopp: 60-plussarna

Publicerad: 14 Januari 2015, 14:09

De äldre tittarna gillar linjär-tv.

Foto: Colourbox.

Räckvidden och tittartiden rasade för linjär-tv under 2014. Särskilt stort är tappet i de yngre- och medelålders målgrupperna. Men en ljusglimt är de seniora tittarna.


Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryMTGSVTMMSTV4

I dag släpper MMS sin årsrapport över tv-tittandet 2014. Det är en dyster läsning för linjär-tv. Den totala tittartiden per dag minskar med sex minuter totalt sett. Det låter kanske inte mycket, men bland 25-39-åringarna var raset hela 13 minuter till 120 minuter per dag. Här finns emellertid en ljusglimt: tittarna över 60 år valde att spendera fyra fler minuter framför linjär-tv än året innan.

Den totala dagliga räckvidden för linjär-tv minskade till 66,1 procent. Bland 15-24 åringarna var den dock i fjol så låg som 39,2 procent.   MMS slår ändå fast:  

"Intresset för hur tv-tittandet förändras har aldrig varit större. Utvecklingen där nya format som utmanar traditionell tv fortsätter. Men det vore en överdrift att säga att webb-tv ersatt traditionell tv. Istället är vi i början av en långsiktig förändring av tittarbeteendet, där konsumenterna hittar allt fler sätt att konsumera rörlig bild" skriver de i rapporten.

Bland de stora tv-kanalerna är TV3 vinnaren. MTG-kanalen lyckades öka sin tittartidsandel med en procentenhet till 7,2 procent. Sämre gick det för SVT1 och Kanal5 som tappade marknadsandelar, medan TV4 lyckades hålla ställningarna med moderkanalen.

TV-tittandet i siffror:
Tittartid per dag 2014 (2013)
Alla: 153 (159) minuter
Män: 126 (152) minuter
Kvinnor: 160 (166) minuter
3-14 år: 85 (95) minuter
15-24 år: 72 (82) minuter
25-39 år: 120 (133) minuter
40-59 år: 162 (168) minuter
60+: 245 (241) minuter  

Daglig räckvidd 2014 (2013):
Alla: 66,1 (69,1) procent
Män: 64,7 (67,4) procent
Kvinnor: 67,5 (70,7) procent
3-14 år: 59,9 (63,3) procent
15-24 år: 39,2 (44,9) procent
25-39 år: 62 (68) procent
40-59 år: 68,3 (70,6) procent
60+: 83,6 (83,8) procent

Tittartidsandel 2014 (2013):
SVT1: 22,4 (23,3) procent
SVT2: 7,2 (6,9) procent
TV3: 7,2 (6,2) procent
TV4: 20 (20,1) procent
Kanal 5: 5,4 (5,9) procent
TV6: 4,1 (4,4) procent
TV8: 3 (3,1) procent
Kanal9: 2 (2)procent
Sjuan: 4,6 (4,5) procent
TV10: 1,3 (1) procent
Kanal 11: 1 (0,5) procent
TV12: 1,6 procent

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

SBS DiscoveryMTGSVTMMSTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.