Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Loka skiljer sig från hemmafruarna

Publicerad: 3 mars 2010, 15:34

Igår, tisdag, inleddes sjätte säsongen av såpan Desperate Housewives. Tittarmässigt blev säsongsstarten en succé för Kanal 5. Huvudsponsorn, Spendruds-ägda Loka, har avslutat samarbetet. Nu ska i stället Spendrups cider, Briska, rida på Desperate Housewives-vågen


Ämnen i artikeln:

SpendrupsKanal 5

Marcia Cross som Bree Hodge och Teri Hatcher som Susan Mayer i Desperate Houswives som hade säsongspremiär i Kanal 5 igår. Foto: Disney

I tisdags inledde populära Desperate Housewives sin sjätte säsong i Sverige. Säsongsstarten sågs av 510 000 tittare och fick en rating på 9,2 procent i målgruppen 15-44 år. Att jämföra med förra årets säsongstart då programmet hade 445 000 tittare och en rating på 8,1 procent. Samtliga säsonger tv-serien har körts i Sverige har Loka varit huvudsponsor och tittaren mötts av budskapet – Sponsored by Loka. Sagt med en röst kusligt lik berättarrösten till TV-serien.
Nu har alltså Loka bestämt sig för att sluta sponsra Desperate Housewives:
– Briska blir huvudsponsor i stället. Loka har varit huvudsponsor många år och under 2010 kände vi att vi vill fokusera på något nytt. Loka har även varit sponsor till Vänner i många år, säger Helena Augustsson, marknadschef för vatten, läsk och juice på Spendrups-koncernen.

Hon vill inte gå in på hur sponsringsavtalet har sett ut mellan Loka och Kanal 5. Hon menar också att sponsorskapet har fyllt en bra funktion i det att många gör en positiv koppling mellan Loka och Desperate Housewives. Faktum är att Loka redan innan serien börjat sändas i USA skrev på sponsringsavtal kring Desperate Housewives:
– Vi tog en chansning som gick hem helt enkelt. Det blev en otroligt populär TV-serie, säger Helena Augustsson.

Men nu ska alltså andra satsningar ske. Närmast till hands ligger en stor kampanj för nya smaken Krusbär/Päron. Denna ska bland annat gå i Kanal 5, TV3 och Kanal 6. Det är inte så att Loka på något sätt är missnöjda med Desperate Housewives eller att serien skulle ha spelat ut sin roll:
– Man måste förändra sig och i med att vi precis har genomfört en förändring av vårt byråsamarbete kändes det som rätt tid att fokusera på annat. Nu blir i stället Desperate Housewives ett bra sätt för Briska att få uppmärksamhet, säger Helena Augustsson.

Loka har börjat arbeta med Peacock och PR-byrån Jung Relations. PR-byrån Springtime ligger kvar, men framöver ska Springtime arbeta med mer företagsinriktade frågor, medan Jung tar hand om traditionell marknads-pr. Tidigare har Loka även samarbetat en del med den välkände reklammannen Stefan Öström och olika frilansare kopplade till honom.

Varför säger ni Sponsored by Loka och inte på svenska?
- Vi ville göra en koppling till programmet och vi ville också jobba med lookalikes där exempelvis rösten i reklamen är oerhört lik berättarrösten i TV-serien, säger Helena Augustsson.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

SpendrupsKanal 5

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.