Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Manfred kraftsamlar mot TV4

Publicerad: 10 november 2008, 19:44

Manfred Aronsson, vd på MTG Sverige, samlar TV3, TV6, TV8 och ZTV i samma organisation. Syftet är att samla kraft för att bli större än TV4. På TV8 och ZTV väntar nu förändringar i tablåerna.


Manfred Aronsson. Foto: Ulf Berglund/Viasat

– Vi tar nu ett helhetsgrepp för våra reklamfinansierade kanaler. Det innebär att vi får en organisation och att vi ska bli bättre på att samordna inköp, utnyttja våra lager och marknadsföra våra program.

Resume.se har tidigare rapporterat om förändringen som innebär att TV8:s vd Birgitta Stål nu lämnar sin tjänst. Tidigare har MTG haft tre olika organisationer för sina fyra kanaler. TV3 och TV6 har hela tiden samarbetat tätt, medan TV8 varit ett eget bolag med en egen vd. ZTV har den senaste tiden sorterat under MTG Online, där bland annat ungdomscommunityn Playahead ingår.

– Det är bara att konstatera att vi kan bli bättre på att samarbeta. Men det här är ingen besparing. Alla säljare fortsätter in i den nya organisationen. Skillnaden är att de nu ska sälja hela portföljen med kanaler.

Även om det blir TV8 och ZTV som ska biffas upp mest i den nya organisationen så kan även TV3 och TV6 dra nytta av nischkanalerna.

– TV8 är så pass stor att den adderar räckvidd i en kampanj. Det är också unika tittare som man inte når med bara TV3 och TV6.

Manfred Aronsson vill i dagsläget inte ge några besked på vad omorganisationen får för konskvenser på programnivå. Men tablån i TV8 kommer att förändras en hel del.

– Vi kommer att addera fler inköpta program både på TV8 och ZTV. På TV8 kommer vi också framöver att satsa på färre, men lite större egenproduktioner. De vi gör själva måste få fler tittare. Adaktusson ska inte ligga på mellan 30 000 - 40 000 utan runt 100 000.

För ZTV kommer distributionsfrågan att hamna högre på dagordningen. Kanalen måste ut på fler plattformar för att öka penetrationen.

– Kanalen går bra just nu förra veckan hade vi en veckoräckidd på 800 000, men det är klart att vi ska öka antalet tittare.

MTG kommer nu att samordna inköp av både utländska program och egenproduktioner för de fyra kanalerna. Program och programledare ska flytta runt mellan kanalerna mer än tidigare. Dessutom ska marknadsföring och medieköp samordnas.
– Vi ska bli bättre på cross-promotion. Även reklam- och medieköp ska samordnas.

Kommer ni att jobba med en reklambyrå för alla kanaler?
– Det kan bli så. Vi ska fundera på det under de kommande veckorna.

Förändringarna görs med målet att långsiktigt bli större än TV4 i målgruppen 15-49 år. Det var MTG under det senaste kvartalet, men nu är siktet på att köra om TV4 de kommande åren.
– Därmed hoppas jag på att kunna sticka hål på TV4:s sista monopolballong. Idag betalar annonsörerna fortfarande en premie på 30 procent för att annonsera i TV4. Det är helt absurt, som att åka business-class med en dumstrut på huvudet. Det går att få exakt samma effekt med oss och SBS, men det är ett nedärvt beteende hos annonsörerna att man måste gå i TV4.

Vad ska Birgitta Stål göra?
– Hon har gjort ett fantastiskt jobb med TV8 och kommer att fortsätta inom MTG. Exakt vad hon ska göra ska vi berätta inom kort.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.