Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Martin Timell lovordar snus i CBS 60 minutes

Publicerad: 7 april 2010, 09:20

Här talar TV4:s programledare Martin Timell väl om snus i ansedda nyhetsmagasinet CBS 60 minutes som når 14 miljoner amerikaner. – Jag propagerade inte för snus – jag uttalade mig negativt om rökning, säger han till Resume.se.


Martin Timell i CBS 60 minutes.

Martin Timell tar sig en prilla i inslaget.

Snuset, som är relativt nyintroducerat på den amerikanska marknaden, stod i fokus i i CBS 60 minutes i söndags.

Programmet skärskådade prillorna som ska vara mindre skadliga än cigaretter, och i reportaget besöktes snusets hemland Sverige.

Programledaren Lesley Stahl intervjuade Martin Timell och en svensk läkare.

– Det var någon som rekommenderade mig, säger Martin Timell till Resume.se som svar på frågan varför han var med.

Hade Swedish Match något finger med i spelet?
– Nej, verkligen inte. Det är absolut inget sådant. Jag har tackat nej till 260 reklamjobb i byggbranschen och gör inget sådant. Det var en ren journalistisk förfrågan från CBS.

Timell fick träffa Lesley Stahl i 20 minuter och han menar att det var viktigt för honom att prata om rökningens nackdelar och att snusning är bättre än rökning.

Timell som tidigare var rökare gick över till snus när hans mor dog i lungcancer. I programmet säger han att det var väldigt lätt att sluta röka tack vare snuset.

För Swedish Match som haft traditionella snusprodukter på den amerikanska marknaden sedan 2004 var inslaget värdefullt, menar Rupini Bergström,  chef för internationell media och pr på Swedish match.

– CBS 60 minutes är ett mycket respekterat program och just eftersom det handlar om USA, där snuset är nytt, är det bra – det innebär ökad ”awareness” om produkten. Vi välkomnar det, säger hon. 

Rupini Bergström säger att Swedish Match utbytt information med CBS 60 minutes under research-stadiet men att företaget inte på något sätt varit involverat i inslaget.

Se inslaget nedan:

Watch CBS News Videos Online

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.