Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Maxtak på politisk reklam i TV4

Publicerad: 1 oktober 2009, 12:17

Knappt ett år kvar till valet. Då släpper TV4 nya riktlinjer för politisk tv-reklam i sina kanaler. Under valspurten sätts ett maxtak för hur mycket reklamtid partierna kan köpa. Som tidigare meddelats tillåts Sverigedemokraterna annonsera.


Ämnen i artikeln:

TV4

TV4-Gruppen har nu kommit med riktlinjer för den politiska tv-reklamen i koncernens kanaler inför nästa års riksdags-, landstings- och kommunalval.

Politiks tv-reklam tillåts under hela året. Alla partier vars verksamhet och budskap ligger i linje med radio- och tv-lagens demokratibestämmelse erbjuds att annonsera, meddelar TV4. Även Sverigedemokraterna får således köpa reklamtid.

Under valspurten blir reglerna striktare:

”Bland annat tillåts inte politisk reklam i, eller i direkt anslutning till, nyhets- och aktualitetsprogram eller andra samhällsgranskade program. Under perioden 16 augusti - 17 september erbjuder TV4-Gruppen de politiska partierna riks-, lokal-tv- och nischkanalspaket, enligt vilka partierna erbjuds identiska annonseringsvillkor. Dessa villkor reglerar också det maxtak, både vad gäller annonsmängd och pris, för hur mycket tv-reklam partierna får köpa under perioden”, skriver TV4.

Så mycket rating får partierna köpa

– TV4 tar fram annonspaket för vardera TV4 riks, lokal-tv och nischkanalerna. Priserna för paketen är beräknade utifrån en filmlängd om 30 sekunder. Filmerna får vara både kortare och längre, men priset räknas då om enligt sedvanlig filmlängdsindexering. Oavsett filmlängd får kampanjerna inte vara större vad gäller trp och pris än det största annonspaketet.

– Köpet av reklamtid i de linjära tv-kanalerna inom TV4-gruppen är begränsat av två parametrar:

- Antalet reklamkontakter får maximalt vara 100 trp/vecka för TV4 riks, 100 trp/vecka lokalt och 50 trp/vecka i nischkanalerna sammantaget,

- Reklaminvesteringen får inte överstiga priserna för det största annonspaketet inom respektive område TV4 riks, lokalt och i nischkanalerna,

Källa: TV4-Gruppen

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.