Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag27.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Mediavision: Betal-tv tappade intäkter

Publicerad: 11 April 2016, 13:57

Förändring i tv-marknaden.

Foto: Colourbox

Betal-tv-operatörerna påverkas kraftigt av nya onlinetjänster, det visar Mediavisions nya branschanalys över svenska tv-marknaden.


Ämnen i artikeln:

TVMarie NilssonTv-branschenNetflixViaplayStreaming

Förflyttningen från linjär tv till online har pågått under ett antal år. För första gången syns nu även ett tydligt skifte i intäkter. De traditionella betal-tv-operatörerna tappade intäkter under 2015, visar Mediavisions årliga analys av svenska tv-marknaden.

Totalt omsatte tv-marknaden 21,5 miljarder kronor under 2015 – en ökning med 2,4 procent jämfört med föregående år. Merparten av pengarna kommer från de som betalar för tv-paket och public service.

LÄS MER: Rapport: Streamade tittandet slår alla rekord

Hushållens tv-abonnemang som Boxer, Telia och Com Hem omsatte nio miljarder kronor 2015, vilket är en minskning med elva miljoner kronor jämfört med 2014. Anmärkningsvärt eftersom traditionell betal-tv visat tillväxt.

Betal-tv-tjänster online såsom Netflix och Viaplay omsatte 1,6 miljarder kronor under förra året, vilket är en ökning med 400 miljoner kronor jämfört med 2014.

– Detta är en klar inbromsning. Tidigare har betal-TV-operatörerna kunnat parera konkurrensen från nya onlinetjänster genom att paketera skickligt och hålla uppe priserna. Vi ser nu att intäkterna påverkas av det digitala skiftet. Betal-tv-operatörerna kommer att vara fortsatt starka spelare på TV-marknaden, men precis som i många andra medieindustrier blir digitaliseringens effekter alltmer uppenbara, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, i en kommentar.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.