Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Mediebyråerna positiva till Aftonbladets MMS-intåg

Publicerad: 29 Oktober 2015, 13:29

Nu hoppas mediebyråerna på att fler följer efter Aftonbladets exempel.

Foto: Colourbox.

Aftonbladet går som första aktör utanför tv-branschen in i MMS gemensamma webbtv-valuta. Mediebyråerna är positiva till intåget. Nu hoppas de på att Google följer kvällstidningens exempel.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetMMSGoogle

Under gårdagen rapporterade Resumé om att Aftonbladet ansluter sig till MMS mätning för online-video och mäter samtliga impressions på sin webb-tv, oavsett plattform. Valutan mäter startade program, klipp och tittartid, både för program och reklamexponeringar.

– Vi allierar oss nu till MMS-valutan. Från och med idag går vi ut publikt med den datan vi har, sa Anders Wallner, försäljningschef på Aftonbladet TV, till Resumé i går.

Tilltaget välkomnades av TV4:s affärschef Gabriel Aschman, men i ett blogginlägg skriver han att det krävdes mer än ord från Aftonbladet TV:

"Vi hoppas verkligen att Aftonbladet nu menar allvar med sina uttalanden om "full transparens". Då kommer nämligen annonsörerna snart att kunna göra en mer rättvisande bedömning av de olika onlineaktörernas erbjudanden, skriver han bland annat och menar att de i transparensens namn borde redovisa autostarterna.

Men att redovisa autostarterna vill inte Aftonbladets TV-chef Jan Scherman, enligt Dagens Media.
– Vi tittar på det kontinuerligt, både kring dess vara eller icke vara, och på hur vi ska hantera det. Dirigenten i den frågan är inte någon av våra konkurrenter, säger han till tidningen.

John Aleman, broadcastchef på mediebyrån Carat, är positiv till intåget men kritisk till att kvällstidningen inte redovisar autostarter.
– Uppsidorna för kunden är få om än några. Den stora vinnaren är ju tveklöst publicisten som i mitt tycke "dopar" sina siffror med rörligt material som få vill ta del av, säger han.

– Jag står bakom TV4 i den frågan. Autostarter är i mångt och mycket är ett ofog. Det går att hitta uppsidor med det – men det ligger i allas intresse att redovisa det öppet.

Han tror att Aftonbladets beslut att låta sig mätas av MMS kan få fler att ansluta sig.
– Att en så pass stor aktör ansluter sig till tv-kanalerna tror jag kan få fart på andra. MMS har en historik och legitimitet från linjärtv-mätningar. Det är en trovärdig aktör som håller i det. Även om det på långa vägar inte gått så fort som branschen har efterfrågat.

Aftonbladet har fört samtal med MMS sedan i början på 2014, men enligt Jan Scherman har anslutningen dröjt på grund av de tekniska utmaningarna.

Tycker du att de borde ha anslutit sig tidigare?
– Ja, det borde ha skett mycket tidigare. Men att de nu ansluter sig är en viktig milstolpe. Nu hoppas vi bland annat se att Google också gör det, även om de har en helt annan företagskultur där de är mån om sin egen data. Det vore bra för hela branschen om de skulle ansluta sig.

Han säger att det finns ett stort intresse hos annonsörerna för att Google också ska ansluta sig till MMS.
– Jag tror inte att Youtube/Google har något att frukta. De är en stor aktör och är bra på onlinevideo. Det borde ligga i deras intresse. Samtidigt får man komma ihåg att det är i ett tidigt skede som Aftonbladet nu har valt att ansluta sig. Det är ett steg i rätt riktning.

Även Andreas Malmfält, tv-chef på mediebyrån How Com, anser att Aftonbladets intåg i MMS är ett steg i rätt riktning.
– Självklart är vi positiva till detta, det är kort och gott bra att vi får en gemensam valuta. Framförallt vi som köper medier har nytta av detta.

Finns det problem med valutan idag, som att den även räknar in autostarter?
– Vi kommer senare att titta igenom de olika bristerna och göra våra antaganden kring detta, säger han.

3Kronor sällar sig också till hyllningskåren:
– I Sverige har vi genom Sveriges annonsörer och Sveriges mediebyråer sedan länge accepterat MMS som valuta för korrekta mätningar för tv. Vi ser därför med glädje att Aftonbladet med sin satsning på tv också följer den norm som är satt och ansluter sig till mms, säger Andreas Johansson, digital medieanalalytiker på 3Kronor.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

AftonbladetMMSGoogle

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.