Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
TV
Publicerad: 9 Februari 2015, 07:59
Bild från sändningen igår.
Foto: SVT.
3 371 000. Så många bänkade sig framför tv-apparaten i lördags för att kolla på Melodifestivalen, enligt preliminära siffror från MMS. Det är något lägre än förra året.
I lördags var det dags för årets första deltävlingen i Melodifestivalen, efter veckor av pr-maskineri på högvarv. Det visar sig att tv-programmet fortfarande är en lägereld som samlar en stor del av Sveriges befolkning.
I fjol sågs det första programmet av 3 405 000 tittare. I år blev siffran något lägre, men enligt programchefen Thomas Hall ligger den mitt i intervallet av de senaste årens siffror.
– Vi gjorde ett bra program och det indikerar att tittarna stannar kvar, säger han.
Blev du överraskad givet den generella nedgången i tv-tittandet?
– Ja, dels det plus att det nu är en sportlovsvecka. Det gjorde mig beredd på lägre siffror.
Under lördagskvällen blev det diskussioner om SVT:s nya röstningsapp som påstods krångla. Enligt Thomas Hall var det en mindre bugg som inte påverkade rösningen.
– Det var många som laddade ner den, vilket är roligt. Folk har fortsatt telefonrösta i stor omfattning och även testat det nya sättet.
Fredrik Thambert