Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Metronome in i USA

Publicerad: 18 juni 2008, 08:45

Schibsted-ägda tv-produktionskoncernen Metronome startar ett dotterbolag i USA, närmare bestämt i Los Angeles. Vd för bolaget blir Metronomes vice vd Michael Porseryd.


Michael Porseryd. Foto: Fredrik Hansson.

Metronome – med produktioner som bland annat Idol, Ensam mamma söker, Bonde söker fru och Lyxfällan – omsatte runt en miljard kronor 2007. Koncernern inrymmer produktionsbolagen Meter, Friday TV, Stockholm-Köpenhamn, Filmlance och Studio Mekaniken.

Just Friday TV har tidigare sålt två format på USA-marknaden: Clash of the Choirs (Körslaget) till NBC och Single Moms (Ensam mamma söker) till TLC.

Efter det genombrottet passar Metronome på att starta ett dotterbolag i Los Angeles.

Till att börja med ska bolaget sälja sin befintliga formatkatalog i USA och sedan ska nya format utvecklas.

Michael Porseryd, vice vd för Metronome, blir vd för dotterbolaget i USA. Till en början kommer dock Jock Milgårdh och Mattias Olsson från Friday TV att vara stationerade på Los Angeles-kontoret.

– Vi tror att USA kan bli vår viktigaste marknad efter vår hemmamarknad i Norden. Det är perfekt timing att starta i USA med tanke på att vi har två format uppe i USA och har en naturlig dialog med många kanaler där , säger Michael Porseryd.

Vilka format kan då stå på tur för försäljning i USA? Enligt Porseryd är det realitys i "snäll form", i samma anda som Ensam mamma söker, som kan bli aktuella. Metronome jobbar även hårt med att ta ta fram en ny gameshow.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.