Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Mexiko ska erövra Norge

Publicerad: 22 April 2015, 12:24

Tre av Mexikos fyra grundare Filip Hammar, Fredrik Wikingsson och Lars Bekung

Produktionsbolaget Mexiko Media startar dotterbolag i Norge. Programchefen Jens Bull och den operativa chef Kristian Westgaard hämtas från produktionsbolaget Rubicon för att leda satsningen.


Ämnen i artikeln:

MexikoMicke SvenssonMexiko Media

Mexiko Media grundades av Lars Beckung, Filip Hammar och Fredrik Wikingsson i slutet av 2012. Kort därefter gick även Micke Svensson in som delägare.

Under de drygt två år som produktionsbolaget har funnits på den svenska marknaden har man producerat program för TV4, Kanal 5, SVT och TV3. Duon som nu ska etablera Mexiko i Norge har jobbat tillsammans på Rubicon i tio års tid. Nu går de in som delägare i Mexiko Media.  

– Vi ser fram emot nya utmaningar. När Sveriges, enligt vår mening, allra bästa och mest kreativa tv-huvuden bjuder in oss till ett samarbete, så ser vi det som en helt unik chans. Ett erbjudande som det helt enkelt inte gick att tacka nej till, säger Kristian Westgaard och Jens Bull i ett pressmeddelande.

På Rubicon har Kristian Westgaard varit utvecklingschef för bolagets underhållningsavdelning medan Jens Bull har jobbat som producent och regissör. Under åren har duon bland annat arbetat med norska versioner av Filip och Fredriks program.  

– Den norska marknaden är viktig för oss. Vi är ödmjuka inför att det finns många starka produktionsbolag i Norge som står bakom mycket bra tv. Men vi hoppas kunna tillföra flera goda idéer där kvalitén är stor och kreativiteten hög. Vi hoppas också på att de idéer som Jens och Kristian skapar ska kunna överföras till Sverige, säger Lars Beckung, vd för Mexiko Media i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.