Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

”Mördande konkurrens från SVT"

Publicerad: 20 Februari 2012, 16:54

TV4-gruppens vd Casten Almvist: "Vi har mördande konkurrens från SVT. Man kan ju fråga sig om grundtanken med public service var att den skulle vara så hårt kommersialiserad."

Foto: Pressbild.

Mördande konkurrens från SVT, ökade programinvesteringar och färre Cmore/Canal+-abonnenter. Det ser TV4-gruppens vd, Casten Almqvist, som de främsta förklaringarna till att gruppen minskar vinsten med 297 miljoner kronor under 2011. Rasmus Engberg, ansvarig för mediesektorn på Handelsbanken, är dock skeptisk till vinsttappet.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanCasten AlmqvistMTGHandelsbankenTV4Rasmus Engberg

Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, kom med sin  årsrapport för 2011 i slutet av förra veckan. Den visar bland annat att  tv-mediet slog rekord med hela 5,7 miljarder kronor i omsättning. Idag,  måndag, stod det klart att TV4-gruppens vinst backar med 297 miljoner  trots rekordet för tv-annonsering.

Enligt TV4-gruppens vd, Casten Almqvist, finns en rad förklaringar till vinsttappet.  En sådan gäller konkurrensen från SVT.

Enligt honom har SVT en helt ny tablåstrategi sedan tre år tillbaka och fokus ligger på SVT1:
–  Vi måste investera rejält både vad gäller antalet program och  produktionernas storlek. Dessutom ökar inköpskostnaden per programminut,  säger Casten Almqvist.

Han menar också att ytterligare press  kommer från betal-tv-hållet. Inte minst efter att Cmore/Canal+ tappat  Premier League-rättigheterna till MTG:
– När vi träffar olika folk  i världen får man snart klart för sig att Norden är betraktat som en av  världens mest konkurrensutsatta tv-marknader. Detta gäller i synnerhet  betal-tv-marknaden, säger Casten Almqvist.

Enligt honom är också  konkurrensen från SVT med ökade programinvesteringar som följd och den  lägre abonnentstocken hos Cmore/Canal+ de främsta förklaringarna till  att TV4:s vinst för helåret 2011 backar med nära 300 miljoner kronor.

Han tycker ändå att det ser ljusare ut framöver även om man av konkurrensskäl inte vill komma med några prognoser.

En anledning är att inflödet av nya abonnenter till Cmore/Canal+ hamnat högre än förväntat under hösten 2011:
–  Pengarna som vi fick över när vi tappade Premier League gör att vi har  kunnat skapa en bra portfölj för våra Cmore/Canal+-kunder med  Tippeligan, Allsvenskan, Elitserien, La Liga och SerieA, säger Casten  Almqvist.

En ytterligare förklaring är att TV4-gruppen har  kraftsamlat för att öka abonnemangsförsäljningen hos Cmore/Canal+. Men  oavsett om det ser ljusare ut på betal-tv-sidan är det minst lika hård  konkurrens från SVT som gäller framöver:
– Vi ser ingen annan väg  än att fortsätta investera på programsidan. Sedan kan man alltid fråga  sig om grundtanken med public-service var att den skulle vara så hårt  kommersialiserad, men detta får andra avgöra. Vi tänker i första hand  fokusera på att göra så bra program som möjligt och därigenom använda  konkurrensen till något positivt, säger Casten Almqvist.

Han  uppger också att TV4 hela tiden letar efter olika vägar för att sänka  sina kostnader. Här är ett sådant exempel TV4 News, som har kunnat  finansieras med hjälp av effektiviseringarna på Nyhetsbolaget.

Men han är ändå inte nöjd över TV4-gruppens resultat.

Här  bör dock betonas att Casten Almqvist endast varit vd sedan 5 december  förra året, men att han och Jan Scherman har kommit överens om att det  ändå är Casten Almqvist som frontar även om det gäller saker före hans  tid som vd:
– Det har varit ett högst medvetet val att investera i  tillväxt och låta marginalerna sjunka något. Här är både jag och Jan  rörande överens, men framåt är vi helt inne på att marginalerna bör  stiga, säger Casten Almqvist.

Han anser att TV4 i början av året  missbedömde den höga efterfrågan som skulle prägla den svenska  tv-marknaden under 2011. Detta ledde till att kanalerna tidvis blev  utsålda:
– Vi hade många som investerade i stora årsavtal tidigt  av året och sett i backspegeln gick vi in på för låga prisnivåer, säger  Casten Almqvist.

Han menar att TV4 nu har lärt sig av sina misstag och höjt priserna för primetime-annonsering med hela 16 procent brutto.

Han  ser också ljust på 2012 i det att man presenterar en rad nya program  samt att året blir ett rejält sportår med både fotbolls-EM och hockey-VM  på ett och samma år.

Han räknar också med att TV4-gruppens  satsningar på att minska kostnaderna ska bära frukt i år.  Här rör det  sig om alltifrån att outsourca marknadsavdelningen till Chimneypot,  teknikfunktionen till Ericsson och ekonomifunktionen till Bonnier  Solutions till att lägga all metadatahantering hos Redbee samt skapa  Nyhetsbolaget:

– Vi räknar visserligen med att öka våra  investeringar med tio procent i år, men vi har också 100 procents fokus  på att följa upp alla de förändringar som vi har genomfört under det  gångna året säger Casten Almqvist.

Rasmus Engberg, ansvarig för hela mediesektorn i Norden på Handelsbanken, tycker att det är högst anmärkningsvärt att tv-bolagens vinster backar under ett rekordår för tv-annonsering som just 2011:
– Jag har hållit på med det här sedan år 1997 och det är verkligen inte bra att man backar i vinst ett så fantastiskt tv-år som just 2011, säger han.

Rasmus Engberg menar också att den stora frågan är hur TV4 och MTG ska göra med sina programinvesteringar i framtiden. Inte misnt med tanke på att en del av det dåliga resultatet kopplas till ökade investeringar inom området:
– Jag kan inte tänka mig annat att både MTG och TV4 är missnöjda med resultatet, säger han.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.