Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

MTG lanserar socialt nätverk – i tv:n

Publicerad: 3 december 2012, 06:22

En skärmdump från DN:s sajt.

MTG ska innan jul lansera en tjänst som kopplar ihop sociala medier med tv:n. Varken SVT eller TV4 planer på liknande tjänster.


Intresset för att nätverka, samtidigt som man tittar på tv, ökar bland  surfplatteägare och mobilanvändare. Den här typen av beteende har  mediekoncernen MTG tagit fasta på.

Strax före jul lanseras Like.TV, en gratistjänst som kopplar ihop  tv-sändningar med sociala medier. Tjänsten omfattar inte bara MTG:ägda  Viasats utbud utan alla kanaler ingår.

– Redan i dag använder människor i stor utsträckning sociala medier när  de tittar på tv. Det finns en informationstörst, och med Like.TV behöver  du inte ha 20 fönster öppna på datorn samtidigt, säger Alireza  Tajbakhsh, ansvarig för Like.TV och för digitala medier på MTG, till DN.

Tjänsten är inspirerad av brittiska Zeebox, som introducerades i  september i USA. Snacket i jobbets fikarum kan man nu i stället ha i  realtid, i datorn, samtidigt som programmet visas.

Samtalsfunktionen kan kompletteras med information om exempelvis vilka  skådespelare som syns i en tv-serie eller om fotbollsspelaren som just  lägger en straff.

Praktiskt sett betyder det att den traditionella skärmen, tv:n, kompletteras med en andra skärm, en second screen.

– Second screen är i första hand något som ökar engagemanget för  tittarna i de program de väljer att titta på, säger Alireza Tajbakhsh  och berättar att Like.TV först lanseras för Ipad.

MTG:s konkurrenter tar emellertid planerna med ro. Varken TV4 eller SVT har för avsikt att bygga några egna liknande tjänster.

– Vi har legat lågt när det gäller att integrera olika sociala tjänster  och i första hand satsat på en renodlad och tv-liknande play-tjänst. Men  naturligtvis följer vi det som sker på området. Jag tror att publiken  vill ha så mycket som möjligt samlat på ett ställe, men det är inte  säkert att de vill ha en enda lösning, säger Lena Glaser som vid nyår  tillträder som programdirektör för SVT:s interaktiva utbud.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.