Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Näthats-trailer blev succé

Publicerad: 6 februari 2013, 08:06

Ann-Charlotte Marteus är en av dem som är med i UG:s webbtreiler

Filmen där kvinnor läser upp de hat- och hot-brev de fått har blivit en viral succé med 159 000 visningar på YouTube och fantastiskt genomslag på sociala medier.


Ämnen i artikeln:

SVT

– Det var min kollega Hasse Johansson som kom med idén medan vi gjorde kvällens inslag, berättar Nicke Nordmark som ligger bakom kvällens Uppdrag granskning om näthatet mot kvinnor. Vi ville göra en nätspecifik film som vi hoppades skulle få genomslag, men det här hade vi inte väntat oss.

I filmen, som är sex minuter lång, sitter kända kvinnor och läser upp hat- och hot-mejl de fått sig tillsända. Kameran är fast, bakgrunden är mörk och kvinnorna har blicken riktad mot åskådaren.

Filmen fick snabb spridning och på mindre än ett dygn har den visats 159 000 gånger på YouTube, spridits som en löpeld på facebook och dominerat de svenska twitterflödet.

– Vi valde en dramaturgi där deltagarna lugnt och med blicken i kameran läser upp de som skrivits om och till dem, säger Nicke Nordmark. De tittar rakt på dig och det blir starkt och svårt att komma undan.

Normalt väljer Uppdrag granskning att visa en story i taget men den här gången valde redaktionen att försöka ge en bild av ett problem som drabbar många.

– Vi ville ha kvinnor som var både kända och okända, men det var många  tillfrågade som av olika anledningar inte ville ställa upp, säger Nicke  Nordmark. Det är en väldig skillnad mellan hatet mot kvinnor och män på internet. Även om män också drabbas, så är hoten inte sexualiserade på samma sätt.

Ur PR-synpunkt har filmen blivit en stor succé för Uppdrag granskning.

– Det här är ett nytt grepp för oss, säger Nicke Nordmark. Vi brukar lägga ut videoklipp, men det här är första gången vi gjorde en helt egen film för webben. En del av kvinnorna är med i programmet, men många är bara på webben. Det var en strategi vi ville testa för att se vad vi kunde få för spridning. Och vi hade ingen aning om vad det skulle bli för resultat. Man blir så lätt blind för sitt eget material att man inte kan bedöma vad det kan få för genomslag.

Nu återstår att se om den virala spridningen av filmen påverka kvällens tittarsiffror.

– Ja, vi ligger ju mot matchen mellan Sverige och Argentina, så det kan bli svårt. Men sen finns ju alltid SVT-play.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

SVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.