Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

TV

Netflix vd: Viaplay är vår största konkurrent

Publicerad: 8 Januari 2014, 08:46

Netflix vd Reed Hastings

Foto: Pressbild

Netflix VD pekar ut Viaplay som bolagets största konkurrent i Sverige och lovar öka satsningen på egenproducerat material


Ämnen i artikeln:

Netflix

Sedan starten i oktober 2012 har Netflix lockat närmare en miljon användare i Sverige. Och det var ingen slump att man valde Sverige som första land i Europa att etablera sig i

– Det kändes som ett givet val, och då i synnerhet Sverige, beerättade Netflix vd Reed Hastings i en intervju med InternetWorld i samband med Sverigpremiären. Ni har hög bredbandspenetration, var tidigt ute och gjorde avtryck på nedladdningsområdet, ni är landet bakom Pirate Bay och Spotify och ni är nyfikna på nya saker.

I USA är det HBO som är den största konkurrenten, men i Sverige är det Viaplay som står för konkurrensen.

– Det varierar land för land, säger Reed Hastings i en intervju med SvD Näringsliv. I USA är HBO den största producenten av innehåll, de vinner flest Emmys, globalt har HBO 114 miljoner medlemmar. Vi har runt 40. Så de har varit föregångare på så många sätt.

Totalt lägger Netflix enligt SvD 20 miljarder kronor på egenproducerat och inköpt material. Och att man satsar på egna serier har att göra med rättigheter. Genom att ta kontrollen från början kan Netflix, som man gjorde med House of Cards lägga ut en hel serie på en gång, medan serier som produceras med linjär tv i fokus, kommer ut med ett avsnitt i veckan.

Det får effekter som när Breaking Bad gjorde ett nästa ett år långt uppehåll mitt i sin sista säsong. Då fick Netflix vänta lika länge innan bolaget kunde komplettera den sista säsongen.

Men Netflix fokus under de närmaste åren är att få kundstocken att växa.

– Vi vet att tillväxten kommer att minska någon gång, säger Hastings till SvD. Men för oss, när vi ser tre år framåt från nu, så tror vi absolut att vi är större. Det är svårt säga hur mycket.

Som ett led i att locka fler kunder så inför nu Netflix, enligt BBC en diverifierad prismodell baserad på hur många enheter kunderna vill kunna se bolagets utbud på.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.