Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

NT på tv-offensiv

Publicerad: 7 februari 2008, 10:57

Norrköpings Tidningar är på tv-offensiven.
Bolaget har lämnat in tre ansökningar om plats i det digitala marknätet.
– Vi har goda förhoppningar eftersom vi är godkända i Norrköping av RTV sedan tidigare, säger koncernchefen Björn Jacobsson.


Den första ansökan gäller Norrköping där NT kört tv-kanalen 24nt via kabel-tv, ip-tv och webb-tv i ett och ett halvt år. Den andra ansökan gäller området Linköping, Motala och Kisa och den tredje ansökan rör NT-ägda Norrbottens Medias tv-kanal som startar den 1 oktober med 24nt som förebild.

24nt, som har 15 heltidsanställda och som sänder lokal information dygnet runt, har enligt mätningar 60 000 personer som tittar 1,7 gånger per dygn. Enligt Björn Jacobsson har tv en mycket viktig roll i satsningen på nya medier.   

– Vi har fått många glada tillrop för att gör lokal tv som erbjuder något annat än de rikstäckande kanalerna och de regionala sändningarna. Enda sättet för en lokal tidning att hävda sig på en lokal marknad är att utbudet bara är lokalt, säger han.   

Övrigt att notera:   Utvecklingsbolag Mkt media håller i Stampens lokala tv-satsning som på sikt ska inbegripa närmare 50 lokaltidningar och 2 miljoner läsare. Men bolaget finns inte med bland de tidningar som nu också ansöker att så sända i digitala marknätet. ­

– Nej, vi håller fast vid vår strategi att satsa på webb-tv. Vi har redan samordnat sexton tidningar, säger Bosse Svenssson, vd för Mkt media.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.