Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Nu ska Facebook prioritera autentiska nyheter framför falska

Publicerad: 1 Februari 2017, 07:31

Facebook ändrar algoritmen för att få bort fejkade nyheter från flödet, Kanal 5:s storsatsning anklagas för att var ett plagiat av SVT:s succéformat och Oprah Winfrey till CBS 60 minutes och. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FejknyheterMästarnas MästareFacebookOprah WinfreySnapchat

Facebook tar hjälp av algoritm mot fejknyheterna
Facebook har ändrat algoritmen man använder för att välja nyheter. Detta gör att autentiska nyheter prioriteras i flödet. Algoritmen kan avgöra vilket material som allmänheten anser är genuint, icke missvisande, sensationellt eller spam-artat. Det meddelar Facebook i ett blogg-inlägg. Förändringen innebär också att så kallade clickbait-rubriker blir mindre synliga. Det skriver Techcrunch.
Åtgärden kommer i ljuset av att Facebook under en längre tid, i synnerhet i samband med det amerikanske presidentvalet anklagats för att inte gjort tillräckligt åt den desinformation som sprids på plattformen. Efter valet har Facebook genomfört ett antal initativ bland annat rekryterat ett stort antal journalister för att råda bot på fejknyheterna.

Kanal 5:s storssatsning anklagas för att var ett plagiat av SVT
Superstars med Jessica Almenäs som programledare är Kanal 5:s storsatsning i vår. Under namnet tävlade idrottare i SVT under 1970- och -80-talet medan TV3 återupptog formatet på 1990-talet. I Kanal 5:s tappning åker ett antal svenska före detta idrottsmän till Kanarieöarna för att umgås, prata karriärögonblick för att sedan tävla i olika grenar. Aftonbladets tv-krönikör Jan Olov Andersson hyllar programmet, men anser samtidigt att det är en plankning av SVT:s succéformat "Mästarnas Mästare"

"Just det - det är "Mästarnas mästare" upp i dagen. Snudd på att SVT skulle kunna stämma Kanal 5 för att ha plankat konceptet rakt av. Men det är ju inte något problem för oss tittare", skriver han i krönikan.

Oprah Winfrey till CBS 60 Minutes
Amerikas kanske största mediepersonlighet Oprah Winfrey har gjort klart med ett nytt prestigeuppdrag. Under tisdagen meddelade CBS att man gjort klart med henne som nytt ankare i det legendariska programmet CBS 60 Minutes, det skriver Mashable.

"Jag har beundrat 60 minutes ända sedan jag var ung reporter", skriver superstjärnan i en pressrelease.

Snapchat lanserar ny annonsplattform – inspirerad av Facebook
Snapchat andra version av sin reklamplattform lånar Facebooks strategi för att komma i kapp konkurrenten. Strategin bygger på kreativa samarbeten med byråer och annonsörer. Följa-John-logiken följer samma sätt som Facebook plagierat Snapchats produktdesign. Det skriver AdAge.

Jägare rasar mot SR:s barnprogram
Barnradion i P4 har sänt tre avsnitt av dramatiseringen av Roald Dahls bok "Mitt magiska finger". Den handlar om en flicka som vill få en pappa och hans två söner att sluta jaga. I slutet av berättelsen har änder fått armar, blivit större och står med tre gevär och yttrar orden: "Nu tänker vi ge varandra lov att skjuta er" och får jägarna, som ber för sina liv, att lova att inte skjuta djur igen och att ha sönder sina gevär.

– Jag är förvånad. Sådant brukar Public service vara duktiga på att undvika. Jakt är en fullt legitim och dessutom nödvändig verksamhet. Att jaktfientlig propaganda emellanåt riktas mot vuxna får vi väl stå ut med, men att indoktrinera barn på det här sättet är ansvarslöst, säger Daniel Ligné vid Svenska Jägarförbundet till Svensk Jakt.

P4 säger till Aftonbladet att man har svårt att se att inslaget kan tolkas som ett hot mot jägare.

P&G ut i stor mediebyråpitch
Procter & Gambler meddelar för Campaign att de går ut i en mediebyråpitch som gäller Storbritannien, Irland och fyra nordeuropeiska länder. Pitchen förväntas bli den största i Storbritannien under året. Där delar Starcom och Mediacom på kontot i dagsläget. Det är oklart om upphandlingen berör den svenska marknaden. Men Resumé erfar att så är fallet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.