Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



TV

Nu vill vi se längre tv-program på nätet

Publicerad: 9 Februari 2009, 15:24

Nästan varannan man mellan 16-25 år besöker Youtube dagligen. Det visar MMS senaste undersökning Rörliga bilder 2008:2.


Ämnen i artikeln:

MMSYoutubewebb-tv

– Youtube har på bara några år etablerat sig som förstahandsvalet för videosök på webben, särskilt bland ungdomar, säger Andreas Wiss, projektledare på MMS i en kommentar.

Andreas Wiss säger vidare att det blivit ett särskilt ökat intresse för längre produktioner, det vill säga intresset har ökat för längre programklipp. Istället för dem kortare, tidsfördrivande klippen som tidigare dominerat har längre program nu kommit som en stark konkurrent.

– Vi ser en catch-up funktion. Det vill säga när man missat ett klipp på TV kan man se det på webben nu istället säger Andreas Wiss.

De svenska tv-kanalerna lägger också ut allt fler program på nätet. Men de har strävat emot. TV3:s lansering skedde så sent som i förra veckan. På nya TV3 Play går det att se repriser på samtliga egenproducerade program i ett arkiv.

TV4 håller kvar vid ambitionen att ta betalt på nätet, men lanserade i början av januari en gratistjänst vid namn TV4 Replay som samlar alla egenproducerade program från de senaste åtta dagarna.

Vad gäller vilka som ser på vad när det gäller webb-tv ser det snarlikt ut som på ”vanlig” tv. Nyhetsklipp samt längre program föredras av de äldre, medan kortare, underhållande program föredras av de yngre, visar rapporten ifrån MMS.

Tero Marjamäki

Tobias Rydergren


Ämnen i artikeln:

MMSYoutubewebb-tv

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.