Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

TV

Nunna slår Wallenberg och Persson

Publicerad: 8 april 2008, 09:48

Wallenberg eller Persson? Svaret är Nunnan.
Den överlägset populäraste SVT-dokumentären bland de internationella köparna just nu handlar om nunnan Marta.
– Tio länder har redan köpt den, säger Susanna Balsvik, chef för SVT försäljning.


CANNES Det är betydligt svårare att hitta en internationell publik för de på hemmaplan hyllade dokumentärerna om familjen Wallenberg och förre statsministern Göran Persson.
Hittills har ingen köpt Erik Fichtelius dokumentär om Göran Persson.

– Den version vi säljer här är den nedklippta som visades i Sverige i januari, säger Susanna Balsvik.

Hon förklarar det relativt svaga intresset med att många tror att dokumentären handlar om politikern Göran Persson, som är okänd i de flesta länder.

– Vi får istället förklara att dokumentären berättar om det politiska spelet bakom kulisserna.

Intresset för filmaren Gregor Nowinskis dokumentär om familjen Wallenberg är också relativt svalt.

– Tyskland är det enda land som hittills har köpt dokumentären, men vi är bara i början av veckan.   
SVT storsäljare i år är Nunnan, som handlar om Marta.

19 år gammal går hon med i Karmelitorden, den strängaste av alla klosterordnar. Beslutet innebär bland annat att hon bara kan träffa sin familj sju gånger om året i ett speciellt besöksrum med galler.
Filmaren Maud Nycander har följt Martas liv under tio år.

– Det är en historia med betydligt större allmän identifikation än de andra två dokumentärerna, många tycker att är intressant med en ung människa som så tidigt i livet tar ett sådant stort och livsavgörande beslut, säger Susanna Balsvik.

SVT försäljning omsätter runt 5-6 miljoner per år och är en egen resultatenhet inom SVT. Och det står inte bara drama på försäljningslistan. Även kriminaldrama och barnprogram står för en stor del av den internationella försäljningen.

– De nya kriminalserierna Isprinsessan och Predikanten, som bygger på Camilla Läckbergs böcker är mycket populära och har redan sålts till Tyskland. Även Wallanderfilmerna går fortsatt bra, säger Susanna Balsvik.

– Bland barnprogrammen går framför allt Bolibompas Stora Maskiner mycket bra – inte minst som DVD-försäljning.

Är det ett bra år för SVT i Cannes?
– Ja, det är ett förhållandevis bra år. Toppåret var när vi sålde Bergmans Saraband, då kom köparna från hela världen.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.